Mindre leverandører af CMS-løsninger (Content Management Systems) lever et så anstrengt liv, at flere af dem er klar til at kaste håndklædet i ringen og overlade løsning og kunder til større leverandører.
"I takt med at behov for søgemaskineoptimering, integration og andre mere specialiserede funktioner stiger, er de mindre CMS-leverandører langt hen ad vejen nødt til at specialudvikle for at følge med," siger Christian Beer, administrerende direktør for Dynamicweb, der ifølge direktøren har mere end 3.000 virksomheder på kundelisten.
Kravene skærpes
Ifølge Christian Beer stiller kunderne til stadighed større krav til deres CMS–løsninger, og det presser de mindre udbydere.
At det går den vej på CMS-markedet, vurderer CMS- og portal-eksperten Lars Pedersen fra det uafhængige konsulenthus BNP som "helt naturlig."
"En naturlig og forventet udvikling. For at bygge et velfungerende CMS i Danmark kræver det både mange dedikerede udviklerressourcer, et levende community (fællesskab omkring løsningen, red.) og en professionel, kommunikerende organisation."
"Samtidig skal der satses på et større marked end det danske, fordi de forholdsvis lave licensindtægter ikke dækker udviklingsomkostningerne på et begrænset marked. Det kan de mindre udviklingshuse ikke levere, og derfor dør deres CMS i anden eller tredje generation," lyder det fra BNP.
Opgiver specialudviklingen
Den udvikling har CMS-leverandøren BaseShop taget konsekvensen af, og selskabet, der tilbyder løsningen AnyWeb, overlader nu såvel CMS-løsning som kunder til Dynamicweb.
"Hvis kunden tidligere havde behov for et modul, vi ikke havde, så skulle vi til at udvikle det fra bunden af. Rigtig mange funktionaliteter eksisterer i Dynamicweb som standard, og så bliver den færdige løsning naturligvis også billigere for kunden," siger Christina Breum Fisker, internetchef, BaseShop.
Økonomien i aftalen med Dynamicweb vil Christina Breum Fisker ikke sige noget om. Ikke et ord om hvordan aftalen er strikket sammen af penge, aktier, tildeling af ressourcer eller hvad aftalen ellers omfatter.
"Men jeg regner helt sikkert med, at aftalen giver os mere arbejde, og at vi får brug for flere webdesignere og webudviklere i fremtiden," siger Christina Breum Fisker.
Forventer flere overtagelser
Dynamicweb Software forventer over de næste par år at indgå flere aftaler, hvor selskabet, ligesom det er tilfældet med AnyWeb, migrerer kunderne til Dynamicweb over en årrække.
"Løbende får vi henvendelser fra mindre CMS-virksomheder, der er blevet trætte af at udvikle deres eget system. Vi har derfor kontakt til flere andre CMS-leverandører, hvor vi taler om at lave en lignende aftale som den med AnyWeb," siger Christian Beer.
Saas eller større kunder
Konsulenthuset BNP vurderer, at Dynamicweb har placeret sig et strategisk passende sted i CMS-markedet.
"Dynamicweb har en berettigelse i segmentet med virksomheder, der ikke nødvendigvis har it-kompetencerne inhouse, men har outsourcet til mindre udviklerhuse og reklamebureauer. Det har ikke altid været problemfrit at integrere og modificere en Dynamicweb-løsning, og netop derfor er det spændende at se, hvilken vej firmaet tager:"
"SaaS-vejen (Software as a Service, red.), hvor der satses på løsninger, som bygger på standardfunktionalitet, og hvor der ikke indledningsvis fokuseres på dybt integrerede løsninger, eller om der satses på de lidt større kunder og løsninger på den allerede eksisterende arkitektur," siger Lars Pedersen, BNP.
Godt 4.000 løsninger
Webudvikleren BaseShop er med sine seks ansatte en selvstændig del af virksomheden Prinfo Djurs, der har 38 medarbejdere og tilbyder sig inden for alle led i kommunikationsprocessen fra konceptudvikling og strategisk sparring til tryk, færdiggørelse og it-løsninger.
Dynamicweb overtog sidste år Synkron og råder nu også råder over produkterne Synkron Via CMS og Synkron.web og har ifølge virksomheden selv solgt godt 4.000 CMS-løsninger på det skandinaviske marked.