Se Edison-finalistens præsentationsvideo
”Veddu ha kvitteringen med mæ’?,” spørger den unge pige i Føtex-kassen efter endt dankort-betaling.
Lidt afhængig af kundens alder svares der ja eller nej. De unge er ofte ligeglade med papirlappen, de ældre som regel mere nidkære med at sikre sig dokumentation for handlen.
De, der svarer nej, har heller ikke noget håndgribeligt bevis på deres indkøb. De er ilde stedt, hvis der senere skal reklameres.
Med løsningen fra Edison-finalisterne fra virksomheden eKvittering, vil det dilemma snart være ikke-eksisterende.
eKvittering vil nemlig gøre papirkvitteringen fra detailhandlen digital og opbevare den elektronisk for kunden.
Dermed er det også slut med de endeløse køer, når samme kassemedarbejder forsøger at skifte papirrulle i kasseapparatet.
Brugeren skal tilmelde sit betalingskort eKvittering og modtager herefter elektroniske kvitteringer direkte i sin personlige indbakke, der ligger online på eKvittering.dk.
Det kræver blot, at butikkerne også er koblet på løsningen.
En verden uden papirkvitteringer skåner desuden miljøet.
eKvittering i alle butikker
Behovet for opbevaring af kvitteringerne elektronisk er stort, mener den ene af de tre stiftere af virksomheden, Mads Pedersen.
”Vi kender alle problemet med reklamations- og byttesager, hvor kvitteringen er væk. Ved at sende kvitteringen direkte til kundens indbakke, vil de problemer være fortid,” siger han.
Han peger på, at konceptet er helt nyt.
”Benzinkæder tilbyder at sende kvitteringer elektronisk, når kunderne benytter deres medlemskort. Men servicen er betinget af, at de handler i deres butikker.”
Det er planen at rulle eKvittering ud i alle landets detailbutikker.
Selve eksekveringen sker under selve betalingssituationen, så hverken kunde eller ekspedient oplever nogen forskel i forhold til i dag.
Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison