De to aktuelle internationale outsourcingaftaler fra A.P. Møller - Mærsk og Shell er begge eksempler på den type outsourcingaftaler, der i vælten hos store globale koncerner lige nu.
Det vurderer eksperter fra konsulent- og analysefirmaerne PA Consulting og Gartner.
"Flere og flere laver denne type aftaler på globalt plan," siger seniorpartner og administrerende direktør Søren Lehl fra PA Consulting i Danmark.
Han henviser til A.P. Møller - Mærsks aftale med HP om, at de skal levere alle pc'er, servere, printere og udstyr til storage i en treårig periode samt stå for service og vedligehold i hele Mærsks globale organisation.
"Mærsk går selektivt ud på at dele deres it her. De tager elementer ud og får det bedste bud i markedet. Det er en fremgang, man ser i professionelle organisationer, og jeg tror, det er vejen frem for mange," siger Søren Lehl.
Besparelser ved en leverandør
Med aftalen erstatter A.P. Møller Mærsk i et hug fire store leverandører – IBM, EMC, Dell og Lexmark – med bare en enkelt. Udover, at A.P. Møller Mærsk dermed også får noget enklere processer på anskaffelsessiden og i vedligeholdelsesflowet, er der også store kontante besparelser at hente.
Men hvor store besparelserne er, er ikke offentliggjort, og hos PA Consulting tør Søren Lehl ikke kommet med et bud i den konkrete sag.
"Men hvis man ser helt generelt på det, skulle man nok kunne barbere 10-15 af omkostningsbasen ved at gå fra fire-fem leverandører til bare en," siger han.
Shell aftale er meget udbredt
En anden populær outsourcingmodel er ifølge Gartner den som olieselskabet Shell indgik med tre selskaber tidligere på ugen. Shell har i en 19 milliarder kroner stor kontrakt lagt al sin it og telefoni ud til tre selskaber – AT&T, T-Systems og EDS.
"Det er den model, der er mest udbredt i private virksomheder og Shell-aftalen er et meget illustrativt eksempel," siger Gartners outsourcing specialist Claudio Da Rold.
Hovedtendenser på markedet er ifølge Gartner-analytikeren de følgende:
• Kundernes sourcing strategier hænger i stigende omfang sammen med forretningens behov.
• Serviceydelserne får et mere ensartet industrielt snit og der dukker nye leveringsmodeller op, for eksempel Software as a Service.
• Flere leverandører specialiserer sig i at leverer end-to-end løsninger.
"I et sådant marked vil de førende sourcing udbydere være i stand til at sælge hele paletten af løsninger," siger Claudio Da Rold.