Flere og flere små e-købmænd forsøger at få fodfæste på markedet for online-handel i fravær af satsninger fra detailgiganterne Coop og Dansk Supermarked.
En helt ny satsning på området udspringer fra det østjyske, hvor netbutikken Osuma.dk (OnlineSUperMArked) nu leverer 3.500 forskellige dagligvarer i et område, der dækker 23 postnumre i og uden for Århus.
En af grundlæggerne af Osuma, Karol Fuks mener, at danskerne – i modsætning til erfaringerne fra supermarkedskæden ISOs fejlslagne satsning på området for otte år siden – er fortrolige med at handle på nettet og også er klar til at handle dagligvarer online.
”At handle med fødevarer på nettet er den ultimative udfordring. Så hvis det bliver en succes, så er det også den ultimative succes, fordi fødevarer udgør så markant en af danskerne forbrug. Bortset fra boligen er det ikke noget man bruger flere penge på end netop fødevarer,” siger Karol Fuks, der før satsningen med Osuma.dk var aktiv i reklamebranchen.
Brug for markant ændret adfærd
Han er udmærket klar over, at online handel med dagligvarer ikke kan sidestilles med det at bestille en flybillet eller en fladskærm over nettet.
Både forbrugernes købsadfærd og den bagvedliggende logistik er af en helt anden karakter.
Fortsættes...
”Fødevarer handler mange typisk to-tre gange om ugen, mens der mange danskere der måske kun handler på nettet en gang hver anden måned. Så der er en stor udfordring, at få folk til at handle dagligvarer online en gang om ugen,” siger Karol Fuks og fortsætter:
”Så derfor tror jeg der går noget tid inden online-handel med dagligvarer får sit store gennembrud, og e-handlen vil nok heller ikke blive så stor som for eksempel inden for rejsebranchen, men det skal nok komme væsentligt op i gear,” siger han.
Logistik er afgørende
Lige skal man ifølge Karol Fuks opfatte Osuma.dk som et udvidet pilotprojekt, der vise levedygtigheden på længere sigt.
”Jeg synes selvfølgelig ikke vi skal standse ved Århus-området. Men inden vi går videre skal vi vide, at vores forretningsmodel er fuldstændig smurt og at det er en succes,” siger han.
Et af kardinalpunkterne, foruden af få kunder nok, vil være, om Osuma.dk kan få banket en omkostningsbillig og – set fra kundernes synspunkt – attraktiv leveringsmodel op.
Selv slår Karol Fuks på, at Osuma.dk i modsætning til nogle konkurrenter, der kun har levering en gang om ugen, bringer ud hver dag i tre timers intervaller. Og så kan man også tage frostvarer med ud, hvilket også er et særsyn.
Er du ikke bange for, at de helt store kæder snart opdager fidusen og går ind på markedet?
”De kigger selvfølgelig på det, og rent strategisk er vores og andres satsning ikke godt for dem på langt sigt. Hvis vi får succes kan det betyde en ombrydning af hele markedet, hvor hele strukturen bliver ændret,” siger Karol Fuks.
Ifølge en opgørelse fra Retail Institute Scandinavia er der nu hele 27 danske netbutikker der handler med dagligvarer.