Mens Apple stadig kan leve højt på succesen med bærbare computere, og en flittigt omtalt mobiltelefon, er markedet for erhvervscomputere stadig kun af symbolsk størrelse.
Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Forrester Research, som har set nærmere på tendenser indenfor enterprise og Web 2.0/Saas. Det skriver ZDNet.
Dårlig udsigt for Vista
Med 95 procent af enterprise markedet, sidder Microsoft stadig solidt på erhvervslivet, mens Apple må nøjes med 4,2 procent.
Det er dog tre gange så meget som året før, men Apples kunder kommer stadig kun fra mindre virksomheder og entusiaster.
”Dommen fra enterprise forhandlerne er klar: med mindre dit marked er en niche, er windows den eneste desktop du får brug for at understøtte,” fremgår det af rapporten Enterprise Desktop And Web 2.0/SaaS Platform Trends, 2007, fra Forrester Research.
For Vistas vedkommende er der heller ikke tale om nogen videre imponerende fremgang, med beskedne 6,2 procent af enterprise-markedet.
Værre bliver det, når man dykker yderligere ned i tallene. Det viser sig nemlig, at det nogenlunde modsvarer et fald på seks procent i udbredelsen af Windows 2000, og altså ikke er udtryk for, at Windows XP brugere er på vej over til Vista.
Sidste chance
For Vista kan 2008 blive et skæbnesvangert år. Med udsigten til Windows 7 indenfor de næste par år, kan virksomhedernes tøven resultere i at Vista bliver sprunget over, som det skete for Windows Millennium Edition.
”Hver fjerde virksomhed har planlagt at opgradere til Vista i 2008, men med den sløve start, de beskedne fordele for produktiviteten, og den forventede udgivelse af Windows 7 i efteråret 2009, vil virksomheder måske vælge at skære ned på opgraderingerne, eller helt skippe versionen,” lyder det i rapporten.
Windows ME nåede kun at være på markedet i godt 10 måneder, før Windows XP blev lanceret, og nåede aldrig rigtig at få fodfæste på markedet for private PC'er