Artikel top billede

Vægten af Microsofts omdømme styrtdykker

Tyngden af Microsofts varemærke falder støt. Selskabets varemærke er ikke længere blandt de 50 tungeste i USA.

Computerworld News Service: Varemærket Microsoft har været støt faldende over de sidste fire år.

Det kan være en indikation på, at Microsoft taber troværdighed blandt de amerikanske virksomhedskunder, lyder det i en ny undersøgelse udarbejdet af analysefirmaet CoreBrand.

Styrtdyk

Ifølge CoreBrands Power 100 2007 studie, der omfatter svar fra omkring 12.000 virksomhedsledere i USA, er Microsoft faldet fra nummer 12 på ranglisten over USA's mest magtfulde varemærker i 2004 til nummer 59 sidste år.

"I 1996 lå Microsoft nummer et i varemærkestyrke blandt 1.200 virksomheder fordelt over 50 industrier," siger James Gregory, direktør for CoreBrand.

kendt af mange, elsket af få

CoreBrand har målt varemærkets styrke ved at bruge fire kriterier.

Først har selskabet målt kendskabet til et varemærke. Når en virksomheds varemærke har nået en vis grad af 'familiaritet' blandt de adspurgte, bliver virksomheden rangeret ud fra tre positive karaktertræk: Overordnet omdømme, opfattelse af administration og investeringspotentiale.

"Selv om varemærket 'Microsoft' er velkendt blandt forbrugerne, falder det igennem, når det kommer til de tre positive karaktertræk," forklarer Gregory.

Han forklarer, at selv om en virksomhed bevæger sig på ranglisten, er det ikke ensbetydende med, at virksomhedens omdømme eller forståelse for forbrugerne er ødelagt.

I Microsofts tilfælde er det dog vigtigt at bemærke den konsistente nedgang, som har præget varemærket over de sidste år og ikke mindst, at varemærket er styrtdykket dramatisk over en forholdsvis kort periode.

"Når man ser en så hurtig nedgang på listen er det bekymrende," siger Gregory.

Fortsættes...

Indhentet af Toshiba

I samme kategori som Microsoft (computere, perifere enheder og computer software), ligger IBM som nummer et på listen over varemærkestyrke.

Microsoft ligger nummer to tæt forfulgt af Toshiba. Hvis Microsoft fortsætter sin nedadgående kurs, vil Toshiba inden længe ligge nummer to i stedet, forklarer Gregory.

Han kan dog kun gisne om årsagen til Microsofts faldene omdømme, da spørgeskemaet ikke indeholder sådanne spørgsmål.

Han mener dog, at den mildest talt 'lumre' modtagelse af Windows Vista har en stor betydning for varemærkets svigtende styrke.

Samtidig har Apple haft stor succes med selskabets 'I'm a Mac, I'm a PC'-kampagne, som yderligere har sat Windows i et ufordelagtigt lys.

Det er sket før

IBM blev ramt af et endnu hurtigere og større dyk på listen i begyndelsen af 1990'erne, og det tog virksomheden op imod 10 år at genopbygge varemærkets gode omdømme.

Hvis Microsoft vil gøre noget for at vende denne lignende proces, bør selskabets omstille sig og definere en meget klarere linie af,hvor virksomheden er på vej hen.

Samtidig skal selskabet ikke mindst finde ledere, som folk stoler på kan guide virksomheden ind på den rette kurs, forklarer Gregory.

Microsoft, der har spredt sin virksomhed over mange andre områder end software, har på det seneste kæmpet med at udtrykke og forklare, hvordan de mange aspekter af virksomheden (heriblandt software, underholdning og online), kan afspejles i en sammenhængende virksomhedsplan.

Oversat af Jimmie Gustafsson




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere