Computerworld News Service: Varemærket Microsoft har været støt faldende over de sidste fire år.
Det kan være en indikation på, at Microsoft taber troværdighed blandt de amerikanske virksomhedskunder, lyder det i en ny undersøgelse udarbejdet af analysefirmaet CoreBrand.
Styrtdyk
Ifølge CoreBrands Power 100 2007 studie, der omfatter svar fra omkring 12.000 virksomhedsledere i USA, er Microsoft faldet fra nummer 12 på ranglisten over USA's mest magtfulde varemærker i 2004 til nummer 59 sidste år.
"I 1996 lå Microsoft nummer et i varemærkestyrke blandt 1.200 virksomheder fordelt over 50 industrier," siger James Gregory, direktør for CoreBrand.
kendt af mange, elsket af få
CoreBrand har målt varemærkets styrke ved at bruge fire kriterier.
Først har selskabet målt kendskabet til et varemærke. Når en virksomheds varemærke har nået en vis grad af 'familiaritet' blandt de adspurgte, bliver virksomheden rangeret ud fra tre positive karaktertræk: Overordnet omdømme, opfattelse af administration og investeringspotentiale.
"Selv om varemærket 'Microsoft' er velkendt blandt forbrugerne, falder det igennem, når det kommer til de tre positive karaktertræk," forklarer Gregory.
Han forklarer, at selv om en virksomhed bevæger sig på ranglisten, er det ikke ensbetydende med, at virksomhedens omdømme eller forståelse for forbrugerne er ødelagt.
I Microsofts tilfælde er det dog vigtigt at bemærke den konsistente nedgang, som har præget varemærket over de sidste år og ikke mindst, at varemærket er styrtdykket dramatisk over en forholdsvis kort periode.
"Når man ser en så hurtig nedgang på listen er det bekymrende," siger Gregory.
Fortsættes...
Indhentet af Toshiba
I samme kategori som Microsoft (computere, perifere enheder og computer software), ligger IBM som nummer et på listen over varemærkestyrke.
Microsoft ligger nummer to tæt forfulgt af Toshiba. Hvis Microsoft fortsætter sin nedadgående kurs, vil Toshiba inden længe ligge nummer to i stedet, forklarer Gregory.
Han kan dog kun gisne om årsagen til Microsofts faldene omdømme, da spørgeskemaet ikke indeholder sådanne spørgsmål.
Han mener dog, at den mildest talt 'lumre' modtagelse af Windows Vista har en stor betydning for varemærkets svigtende styrke.
Samtidig har Apple haft stor succes med selskabets 'I'm a Mac, I'm a PC'-kampagne, som yderligere har sat Windows i et ufordelagtigt lys.
Det er sket før
IBM blev ramt af et endnu hurtigere og større dyk på listen i begyndelsen af 1990'erne, og det tog virksomheden op imod 10 år at genopbygge varemærkets gode omdømme.
Hvis Microsoft vil gøre noget for at vende denne lignende proces, bør selskabets omstille sig og definere en meget klarere linie af,hvor virksomheden er på vej hen.
Samtidig skal selskabet ikke mindst finde ledere, som folk stoler på kan guide virksomheden ind på den rette kurs, forklarer Gregory.
Microsoft, der har spredt sin virksomhed over mange andre områder end software, har på det seneste kæmpet med at udtrykke og forklare, hvordan de mange aspekter af virksomheden (heriblandt software, underholdning og online), kan afspejles i en sammenhængende virksomhedsplan.
Oversat af Jimmie Gustafsson