Mens mange virksomheder lige nu grubler over, hvordan de kan tjene penge på web 2.0 bølgen og hvordan de kommercielt kan tappe de store sociale netværk på internettet, advarer en af det sociale nets pionerer, amerikaneren Mary Hodder, om, at der er ved at indfinde sig en mæthed blandt brugerne.
En mæthed, der blandt andet rammer tjenester som Facebook og LinkedIn.
”I takt med at flere er kommet på Facebook, jo mindre bruger jeg den. Der er simpelthen så meget at holde vedligeholde på Facebook” siger Mary Hodder, der mener, at mange af dem, der tidligt var med på den sociale bølge på nettet nu søger hen til tjenester, der er lettere at håndtere.
Mary Hodder optrådte torsdag foran 470 tilhørere ved uddelingen af e-handelsprisen 2008. Hun er uddannet fra University of California, Berkeley og har specialiseret sig samspillet mellem teknologi og sociale medier på nettet.
Ud over at hun er en de kendteste blogger og eksperter på det sociale net i USA, har Mary Hodder for to års siden startet videosøgetjenesten Dabble.com på nettet.
Som udgangspunkt mener hun, at der et behov for at mennesker kan vedligeholde sine sociale forbindelser online. Men det skal være systemer, der er simple og lette at vedligeholde.
Selv kaster hun det meste af sin tid og energi ind i tjenesten Twitter.
”Flere og flere i mit netværk finder derfor Twitter mere værdifuldt, og de er alle skiftet over fra Facebook til Twitter,” siger Mary Hodder.
Facebook er tungt
Hun kalder både Facebook og LinkedIn for tunge tjenester, fordi de kræver meget tid af brugerne. Facebook er dog stadig anvendeligt, mener Hodder, men mest fordi de holder styr på forskellige arrangementer og begivenheder, som hendes netværk deltager i.
”Men Twitter er i modsætning til Facebook en simpel og let tjeneste med bare seks features. Her behøver man ikke at oprette forbindelse til andre, før man kan kommunikere budskaber ud til omverden,” siger hun.
Hun mener, at dem, der vil udnytte de sociale medier kommercielt skal tænke meget over, hvordan de sociale tjenester er opbygget. Selv har hun nogle få pejlemærker for, hvordan et socialt netværk skal fungere, så folk ikke kører død i dem.
*Det skal være simpelt, ikke komplekst opbygget.
*Det skal være let at bruge og vedligeholde. Ikke tungt som Facebook og LinkedIn.
*Man skal bruge ’Conversational Marketing’, hvilket betyder, at virksomhederne skal gå i dialog med kunderne.
Endelig skal man nøje overveje, hvordan man håndterer data om brugere og kunder. Er data ejet af brugerne eller af dem, der kontrollerer sitet?
”Kontrollen over data bliver et vigtigere og vigtigere spørgsmål. Det er en voksende gruppe, som mener, at man skal have lov til at tage sine data med, at det skal være en rettighed man har,” siger Mary Hodder.