Da kunderne i den finske Sampo Bank tidligt i morges loggede på deres netbank, var det Danske Banks it-systemer, der sørgede for at vise de korrekte konto-informationer.
I løbet af påsken har Danske Bank nemlig gennemført en omfattende it-konvertering af banken, og ifølge banken er processen - på trods af mindre begyndervanskeligheder fra morgenstunden - forløbet godt.
Således er 121 filialer og 1,2 millioner finske bankkunder nu i hænderne på Danske Banks hold af it-medarbejdere i Ejby ved Glostrup.
"Med integrationen får Sampo Bank forøget konkurrenceevnen inden for samtlige forretningsområder, og vores finske kunder får nu adgang til de fordele det giver at være kunde i en større og mere international bank," udtaler ordførende direktør Peter Straarup, Danske Bank-koncernen, i en selskabsmeddelelse.
Stort arbejde forud
Forud for påskens arbejde er gået et omfattende integrationsarbejde.
Det seneste år har 2.500 medarbejdere i koncernen arbejdet med konverteringen.
Der har været gennemført 50.000 tests, og flere end to millioner kundekonti og 800.000 netbankaftaler er blevet konverteret til Danske Banks systemer.
Danske Bank overtog 1. februar 2007 Sampo Bank, der er Finlands tredjestørste bank.
Banken har med 1,1 millioner privatkunder og 100.000 erhvervskunder en markedsandel på 15 procent på privatkundemarkedet og 20 procent på erhvervskundemarkedet og beskæftiger 3.100 medarbejdere. Banken har over 800.000 netbankkunder.
Nu venter de baltiske lande
Efter projektet i Finand nu er veloverstået, kaster it-folkenes sig over næste projekt, som er overflytningen af banker i i Estland, Letland og Litauen, som Danske Bank overtog samtidig med finske Sampo Bank.
De baltiske banker, der omfatter i alt 270.000 kunder og 44 filialer, overflyttes fuldt ud til koncernens systemer i løbet af 2009.