New York: Nok forventer eksperter, at online-annoncering vil stige med 23 procent i 2008 til mere end 200 milliarder kroner, men et oprør blandt brugerne lurer forude.
Online-reklamer har gjort Google til et af de mest værdifulde virksomheder i verden. Og sociale netværk som Facebook regner med at tjene milliarder på online annoncer.
Er det alt sammen i fare?
En ny analyse fra konsulenthuset Deloitte viser, at stadig flere brugere er trætte af online-reklamer.
De finder dem langt mere irriterende end annoncer i aviser eller på fjernsynet.
Samtidig begynder flere forbrugere at gøre modstand mod at få deres færd på nettet registreret. I hvert fald viser de seneste tal, at brugerne på Facebook eller MySpace ikke længere tilbringer så meget tid der.
Mareridt forude?
Og de tendenser kan transformere de gyldne drømme til sorte mareridt.
Alligevel mener en række eksperter på konferencen Media Summit 2008 i New York, at der er andre måder at ramme forbrugerne på online.
Men det kræver mod af de virksomheder, der vil slå igennem hos brugerne med deres budskaber.
Konferencen Media Summit 2008 sætter spot på den seneste udvikling af nye online medier.
Computerworld dækker konferencen for at give et billede af, hvor den digitale medieverden bevæger sig hen i fremtiden.
Vejen udenom forbrugernes stigende mistro kan være at lade brugerne lege med, at lade dem give deres meninger til kende.
”Mange opfatter ikke anbefalinger af produkter på Amazon som reklamer. Men det er lige, hvad de er,” sagde Josh Bernoff, vicedirektør på Forrester Research.
Skræmmende
Men det kan være en skræmmende oplevelse for en virksomhed at overlade sit varemærke til brugerne. Varemærker som Coca-Cola eller Pepsi har kostet uanede milliarder af kroner at opbygge.
Og så overlade det til brugerne at lege med de værdier i hjemmevideoer på YouTube?
”Virksomhederne er nødt til at redefinere deres varemærke. De skal være klar til at give slip på at være perfekte for i stedet at få brugerne engageret. Og det kræver selvtillid for en virksomhed at foretage den form for transformation,” sagde Marc Goldman, direktør i Current TV.