Computerworld News Service:: Haps. Google har med EU-Kommissionens endelige godkendelse af Googles køb af DoubleClick – som Computerworld skrev om i sidste uge – omgående lukket handelen med meldingen om, at selskabet er 'ivrigt' efter at opsluge DoubleClicks teknologi og tjenester i en vældig fart.
Google har da også ventet omkring et år på den endelige godkendelse af aftalen, som de to selskaber indgik i april 2007.
Nu har Google fart på, for helt usædvanligt er det ellers så fremadstormende selskab truet på flere kanter for tiden, og Google har da også vist sjældne svaghedstegn i den seneste tid.
For eksempel levede Google ikke op til sine egne forventninger til regnskabsårets fjerde kvartal.
Marginen var lille, men det gav alligevel genlyd, fordi Google ellers har haft for vane at give baghjul til samtlige forventninger.
Samtidig er Microsoft i fuldt sving med at købe Yahoo.
Går handlen igennem vil det styrke Microsoft markant i selskabets bestræbelser på at udfordre ellers enerådige Google på søgemarkedet.
Det ændres ikke ved, at Google ihærdigt har forsøgt at dæmpe bekymringen om Googles akilles-hæl – nemlig selskabets afhængighed af de betalte søgeresultater, som en undersøgelse ellers satte lys på fornylig.
Disse annoncer står nemlig for langt størstedelen af Googles omsætning, og den pågældende undersøgelse jog en ordentlgi skræk i livet på Googles investorer, i det den viste, at antallet af de betalte...fortsættes
... søgeresultater er faldet med syv procent i januar i forhold til december.
Det har fået Google til at køre kriseapparatet i stilling med meldingen om, at faldet i de betalte klik i stort omfang skyldes en forbedring i kvaliteten af selskabets annonce-leveringer.
Med andre ord: Google mener, at annoncernes modtagere rammes meget mere præcist, hvilket betyder, at brugerne kun har brug for at klikke på færre resultater, fordi de er meget mere præcise.
Det ændrer dog ikke på, at Googles aktiekurs er dalet markant siden rapporten blev udgivet.
Rivaler har haft travlt
Mens Googles således har brugt det seneste år på at vente på grønt lys til DoubleClick-købet, har selskabets konkurrenter som Yahoo, Microsoft og AOL haft travlt med at opkøbe digitale marketing-selskaber og opruste generalt på det stærkt voksende marked for online-annoncering.
Det er grunden til, at dette endelige grønne lys til DoubleClick-opkøbet kommer på et interessant tidspunkt for Google – ikke mindst fordi DoubleClick ventes at kunne sætte turbo under Googles annonce-forretning.
Det gælder ikke mindst Googles noget blodfattige display-annonceforretning med grafiske annoncer som eksempelvis banner-annoncer, som halter voldsomt.
Dette erkender topchefer fra Google da også blankt.
For eksempel siger Tim Armstrong, chef for Googles annonceforretning i Nordamerika, at Google vil blive ”skuffet,” hvis ikke selskabet i år og i 2009 kan tiltvinge sig en betydelig tilstedeværelse på det grafiske annonce-marked.
Ifølge en undersøgelse fra ComScore sad Yahoo i november på førstepladsen for det amerikanske marked med en andel på 19 procent, mens News Corp. havde 16,3 procent og Microsoft 6,7 procent.
Google kom helt ned på syvendepladsen med en markedsandel på blot en procent.
Samtidig har Google andre aktiviteter i gang for at få flere omsætnings-kanaler i sving. De tæller blandt andre video-annoncer og indtog på etablerede markeder som radio, fjernsyn, print og store udendørs-annoncer.
Vigtigt – og hurtigst – af alt er dog markedet for de grafiske annoncer, og det er her, at DoubleClick kommer ind i billedet.
Selskabet leverer nemlig produkter og tjenester, der gør det muligt for net-annoncører at styre og håndtere deres digitale markedsførings-indsats.
Oversat af Dan Jensen.