Fire nøglefaktorer redefinerer det globale it-marked og branchens strategier i 2008:
Det er strategisk jagt på de nye vækstmarkeder, løsninger der udnytter internettet, community-drevet værdiskabelse og "solutionization": Volumenudvikling af målrettede løsninger.
De nye vækstmarkeder (som for eksempel BRIC – Brasilien, Rusland, Indien og Kina) og de små og mellemstore virksomheder er flyttet fra periferien af radarskærmen til centrum hos de globale it-leverandører.
Væksten på disse markeder er den krukke med guld for enden af regnbuen, der gør leverandørerne villige til at investere i de følgende tre områder.
Men det er en risikabel strategi, for det kræver investeringer at få gang i de nye markeder.
Flyt så meget du kan til internettet
En måde at udvikle og nå de nye vækstmarkeder på er at flytte så mange produkter og services som muligt til internettet for at drage nytte af enklere integration (med internet-standarder), lavere distributionsomkostninger samt lettere og hurtigere kontakt med kunderne.
Internet-baserede løsninger vil forandre it-branchen, fordi de udfordrer de traditionelle pris- og finansieringsmodeller og kanaler til markedet.
Internettet giver ikke kun mulighed for at nå kunderne mere effektivt.
Det giver også mulighed for at nå andre leverandører, inklusive mange niche-specialister, mere effektivt.
Vinderstrategien er ikke længere “at gøre det alene”, men snarere at være i stand til at udnytte store...fortsættes
... produktive communities af partnere, leverandører og endda brugere, der kan bidrage til at skabe nye løsninger.
Leverandører, der ikke etablerer eller deltager i communities, vil indsnævre deres markedsmuligheder drastisk.
Men det kan være en stor barriere for nogle at overskride, fordi det betyder, at man skal afgive kontrol med sin produktudvikling, dele omsætning og dele kunderelationer – for derigennem at udvide markedet.
Få fat i højvækst-markederne
Efter årtier med dis-integration af it-markedet til smalle produktkategorier er der nu behov for re-integration for at få fat i højvækst-markederne, særligt de små- og mellemstore virksomheder, der har brug for “it in a box”-løsninger.
Men vel at mærke ikke den slags it in a box- løsninger, vi så tidligere, hvor kassen var for lille til virksomheden.
I stedet for at forsøge at bygge den store løsning selv kommer leverandørerne til at arbejde sammen i “økosystemet” for at pakketere løsningerne, i stedet for at vente på at kunderne og kanalpartnerne sætter stykkerne sammen.
Virtualisering og standardisering af både hardware og software gør dette både økonomisk og praktisk muligt.
Nogle vil – måske med rette – hævde, at der ikke er noget nyt i de fire faktorer.
Det, der gør forskellen, er imidlertid, at nu har markedets giganter kastet sig ud i kampen og vil investere så meget i disse nye markeder og forretningsmodeller, at det i sig selv vil skabe forandringerne.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworld klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.