Artikel top billede

Samtale-medierne er kommet til landet

Klumme: Nye tider er på vej i det danske medielandskab. Trackback er hot og skaber trafik stiger, uden at medierne behøver røre en finger.

De danske medier er begyndt at linke til blogs, som linker til dem.

I de seneste måneder har Information, Ekstra Bladet, Politiken og senest Ingeniørens it-medie, Ver­sion2 alle indført trackback.

Når en blogger skriver et indlæg på sin blog og indsætter et link til en artikel i et af ovenstående medier, giver mediet et link tilbage til bloggen.

En debat kan så begynde et sted og brede sig.

Politiken, Information og Version2 indsætter links umiddelbart under den artikel, der linkes til, mens Ekstra Bladet har sat en boks med links på forsiden ekstrabladet.dk/nationen, hvor det ikke giver mening, og hverken gavner Ekstra Bladet, læserne eller bloggerne.

Uden at røre en finger

Det er lidt tidligt at vurdere resultatet, men Stefan Bøgh-Andersen fra overskrift.dk – som leverer trackback-tjenesten til tre af ovenstående medier – skriver på sin blog, at antallet af links til information.dk steg til det dobbelte i ugerne efter indførelsen af trackback.

Det er imponerende, og den effekt holder måske ikke, men selv en mindre stigning betyder, at information.dk får en bedre placering på Google og dermed flere besøgende og flere reklamekroner.

Og det uden at røre en finger, for det hele foregår automatisk.

Ekstra Bladets halvhjertede løsning har næppe en tilsvarende effekt.

Bloggerne er tilsyneladende glade for den nye mulighed. Flere bloggere melder om et stort antal besøgende fra Politikens trackbacks.

Jeg skal ikke beklage mediernes initiativ, for jeg opfordrede i december på denne plads medierne til at gøre netop det, og forhåbentlig følger flere efter i den kommende tid.

FORTSÆTTES

Måske bliver dette her næste skridt

Næste skridt må blive, at medierne begynder at linke til hinanden, så en artikel i Information linker til en artikel i Politiken, som så linker tilbage til artiklen i Information.

Det vil læserne blive glade for, og journalisterne slipper for at skrive af efter hinanden – de kan bare linke og så bruge tiden på journalistik.

Det vil ske i takt med, at skellet mellem traditionelle medier og blogs flyder ud.

Medierne begynder at ligne blogs med debat og trackback, og der kommer stadig flere blogs, som har større ambitioner end navlepilleri.

Også i mediehusenes direktionsgange kommer der nye folk til.

For nylig blev aktiemarioteten i Nyhedsavisen overtaget af Skype-bagmanden Morten Lund, som sammen med folkene bag Freeway – dem med arto og dating – vil udvikle avisen og det tilhørende websted.

De nye folk i mediehusene har en anden tilgang til nettet end den gamle garde, så der kommer nok til at ske mange ting i den kommende tid.

Det er også nødvendigt, for både oplagstal og annonceindtægter i de gamle aviser går den forkerte vej.

Indtjeningen skal i stigende omfang komme gennem de nye medier, og det gør den da også.

Omsætningen af annoncer på nettet stiger hele tiden, og det skal den blive ved med, hvis mediehusene skal holde skindet på næsen, for den stigende omsætning på nettet kan endnu ikke opveje faldet i det traditionelle annoncesalg – og kommer måske aldrig til det.

En ting er dog sikkert: Den gamle verdensorden, hvor medierne talte, og vi andre andægtigt lyttede, er slut. Nu taler vi alle, og man behøver ikke eje et mediehus for at få en stemme.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere