De danske medier er begyndt at linke til blogs, som linker til dem.
I de seneste måneder har Information, Ekstra Bladet, Politiken og senest Ingeniørens it-medie, Version2 alle indført trackback.
Når en blogger skriver et indlæg på sin blog og indsætter et link til en artikel i et af ovenstående medier, giver mediet et link tilbage til bloggen.
En debat kan så begynde et sted og brede sig.
Politiken, Information og Version2 indsætter links umiddelbart under den artikel, der linkes til, mens Ekstra Bladet har sat en boks med links på forsiden ekstrabladet.dk/nationen, hvor det ikke giver mening, og hverken gavner Ekstra Bladet, læserne eller bloggerne.
Uden at røre en finger
Det er lidt tidligt at vurdere resultatet, men Stefan Bøgh-Andersen fra overskrift.dk – som leverer trackback-tjenesten til tre af ovenstående medier – skriver på sin blog, at antallet af links til information.dk steg til det dobbelte i ugerne efter indførelsen af trackback.
Det er imponerende, og den effekt holder måske ikke, men selv en mindre stigning betyder, at information.dk får en bedre placering på Google og dermed flere besøgende og flere reklamekroner.
Og det uden at røre en finger, for det hele foregår automatisk.
Ekstra Bladets halvhjertede løsning har næppe en tilsvarende effekt.
Bloggerne er tilsyneladende glade for den nye mulighed. Flere bloggere melder om et stort antal besøgende fra Politikens trackbacks.
Jeg skal ikke beklage mediernes initiativ, for jeg opfordrede i december på denne plads medierne til at gøre netop det, og forhåbentlig følger flere efter i den kommende tid.
FORTSÆTTES
Måske bliver dette her næste skridt
Næste skridt må blive, at medierne begynder at linke til hinanden, så en artikel i Information linker til en artikel i Politiken, som så linker tilbage til artiklen i Information.
Det vil læserne blive glade for, og journalisterne slipper for at skrive af efter hinanden – de kan bare linke og så bruge tiden på journalistik.
Det vil ske i takt med, at skellet mellem traditionelle medier og blogs flyder ud.
Medierne begynder at ligne blogs med debat og trackback, og der kommer stadig flere blogs, som har større ambitioner end navlepilleri.
Også i mediehusenes direktionsgange kommer der nye folk til.
For nylig blev aktiemarioteten i Nyhedsavisen overtaget af Skype-bagmanden Morten Lund, som sammen med folkene bag Freeway – dem med arto og dating – vil udvikle avisen og det tilhørende websted.
De nye folk i mediehusene har en anden tilgang til nettet end den gamle garde, så der kommer nok til at ske mange ting i den kommende tid.
Det er også nødvendigt, for både oplagstal og annonceindtægter i de gamle aviser går den forkerte vej.
Indtjeningen skal i stigende omfang komme gennem de nye medier, og det gør den da også.
Omsætningen af annoncer på nettet stiger hele tiden, og det skal den blive ved med, hvis mediehusene skal holde skindet på næsen, for den stigende omsætning på nettet kan endnu ikke opveje faldet i det traditionelle annoncesalg – og kommer måske aldrig til det.
En ting er dog sikkert: Den gamle verdensorden, hvor medierne talte, og vi andre andægtigt lyttede, er slut. Nu taler vi alle, og man behøver ikke eje et mediehus for at få en stemme.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.