Tilbage til artiklen: Sådan vil de danske it-firmaer score dig i fremtiden.
I Microsofts danske udviklingscenter rykker udviklerne også rundt, når projektet skifter, men det er ikke hver sjette måned som hos Mjølner Informatics.
Hver gang, der skal laves en ny release af et program, så sammensættes der team, der arbejder med de enkelte funktioner.
Cirka et par år går der som regel, før Microsoft sammensætter de næste teams.
“Det er ikke som i konsulentbranchen, hvor man rykker rundt hele tiden. Man bliver ikke rodløs her,“ siger Charlotte Mark.
Hun er ansvarlig for, hvordan Microsofts udviklingscenter fungerer som arbejdsplads.
En af fordelene ved at rykke medarbejderne rundt ved hver release er, at viden bliver bragt rundt i organisationen.
Et projekt får glæde af viden fra flere andre projekter. Også udefra da Microsoft desuden bruger underleverandører og konsulenter i nogle af projekterne.
Eksperter
Desuden betyder det også, at der er større mulighed for, at en i teamet kender en ekspert et andet sted til lige netop det problem.
Det behøver ikke være i Danmark. Stedet arbejder ikke kun med ERP-systemerne Dynamics AX og Dynamics NAV – tidligere Axapta og Navision – mere.
Systemerne er viklet så tæt ind i hinanden, at det kan være naturligt at sammensætte et team med folk, der normalt arbejder med henholdsvis Dynamics AX og Microsoft Office.
Og Office-folkene sidder sandsynligvis ikke i Danmark. Her er teknologien en stor hjælp.
“Vi er storforbrugere af Live Meeting,“ fortæller Charlotte Mark.
Live Meeting er et Microsoft-program med forskellige samarbejdsværktøjer, der for eksempel gør det muligt at...fortsættes
... dele filer eller tegne ting, som alle kan se.
Mere avanceret har Microsoft også “collaboration rooms“ i alle afdelinger.
Det er rum med store skærme og kameraer, der gør, at man kan se de andre mødedeltageres kropssprog, og kameraet følger personen, så han for eksempel kan tegne på et whiteboard. En oplevelse så tæt på virkeligheden som muligt.
Kunde-samarbejde
Charlotte Mark kan også godt genkende, at it-medarbejdere i højere grad skal arbejde sammen med kunder og brugere.
Microsoft får selv besøg af en række medarbejdere fra de typer af virksomheder, som Microsoft udvikler til.
De kommer ind på Microsoft nogle timer og tester programmet, mens softwareudviklerne ser på og bagefter snakker med dem.
“Det kan godt gøre ondt på en programmør, der har brugt rigtig lang tid på en funktion, og brugeren så ikke kan finde ud af det. Men det er det, der gør en klogere,“ siger Charlotte Mark.
Samarbejdet med brugere og partnere kræver kommunikationsegenskaber, hvilket Microsoft har taget højde for i kursussystemet.
Desuden udnytter virksomheden, at nogle naturligt er bedre til at snakke med andre uden samme tekniske baggrund.
“Nogle er bedre til at fremme en samtale. Det får de så lov til,“ siger direktøren.
Og hos Microsoft er der også stadig plads til folk, der slet ikke har lyst til kontakt med kunder og brugere.
“Der er også mange, der skal arbejde med kernen og de dybereliggende tekniske spørgsmål. De behøver selvfølgelig ikke at snakke med brugerne,“ siger Charlotte Mark.
Tilbage til artiklen: Sådan vil de danske it-firmaer score dig i fremtiden.