For tiden handler alt om “os” og “dem”, så det kommer ugens klumme også til.
“Dem” er alle de andre, der ikke læser Computerworld.
“Os” bliver følgelig alle, der læser Computerworld, og som derfor er oppe på beatet med fingeren på pulsen osv osv.
Eller er vi nu også det? Det, der kendetegner “dem” mere end noget andet, er, at de enten er helt uinteresseret i it (det er for nørder), eller at de ligefrem frygter it og it-projekter.
Når man møder dem, vil de meget hellere tale om ting som coaching, innovation, branding og fair trade.
Det er mange år siden, at it var hot. It er farligt, men ikke på den fede måde som investeringer i russiske gasledninger eller paragliding.
Det er vores egen skyld
Efter grundig analyse er jeg kommet frem til den konklusion, at det er vores egen skyld.
Vi iscenesætter os slet ikke godt nok. Se bare hvad coaches og reklamefolk kan gøre.
Nu er det vores tur, og jeg tror, at vi med fordel kan lade os inspirere af Peter Sellers fantastiske gartner i filmen ”Welcome mr. Chance”.
For at komme i gang, tror jeg ikke, vi behøver mere end en håndfuld tilsyneladende indsigtsfulde sætninger, der kan bruges i en snæver vending, for at tage scenen og bringe it tilbage i moderne management.
Første sætning lyder: “Når det brænder, skal man sørge for at redde mennesker og dyr ud først.”
Denne sætning kan man bruge, når noget er lige ved at gå helt galt.
Du har netop fortalt salgschefen, at det lovede CRM projekt bliver 12 måneder forsinket – og at han derfor ikke kan lave alle de kampagner, han har planlagt.
What the hell
Han bliver helt rød i ansigtet og spørger dig, hvad fanden du har tænkt dig at gøre ved det.
Nu siger du så sætningen og holder en lang kunstpause.
Han vil virke som en komplet idiot, hvis...fortsættes
... han spørger, hvad du mener med det.
Så det gør han ikke.
Han vil forsøge at finde ud af hvad “mennesker og dyr” betyder i denne sammenhæng, og så skal han nok komme op med den alternativ plan, der redder situationen for både ham og dig.
“Der skal både regn og solskin til en regnbue.” Dette er en universel sætning, der bruges, når du bliver kritiseret.
Nødvendigt onde
Uden at sige det direkte, har du antydet, at det kritisable forhold er et nødvendigt onde for at tjene en højere (og ikke nærmere defineret) sag.
Når der klages over svartiderne på det centrale forretningssystem messer du blot sætningen.
Du kan eventuelt sætte trumf på, ved at sige: “Medmindre selvfølgelig, man mener, at svartiderne er regnbuen”.
Denne helt absurde sætning vil lukke munden på langt de fleste.
“Kun de døde fisk følger med strømmen”.
Perfekt til at skabe usikkerhed. Brug den gerne i flæng og helt uden for kontekst.
Den bringer med det samme modparten i alarmberedskab. Ingen ønsker at være en død fisk.
Du fremlægger den meget dyre plan for konsolidering af virksomhedens infrastruktur, og halvvejs inde i beskrivelsen lader du sætningen falde. Med eftertryk.
Alle vil se på dig og forstå, at du netop har beskrevet noget dristigt – som de ikke fik fat i. Perfekt til at skabe hype og positiv opmærksomhed.
“I fælden er osten gratis.” Bruger du, når der er ting, du vil have folk til at holde sig fra.
Du har ikke haft tid til at få lavet en ordentlig SLA på en driftsydelse, og du bliver helt uventet kritiseret for dette på et større møde, hvor der er mange, der ikke aner, hvad en SLA er.
Brug sætningen, og ingen ønsker at vide mere om dette emne.
Kom i gang allerede i dag. Jeg lover: ´Disse fire sætninger vil kunne ændre dit liv.
Og husk altid: Livet leves forlæns, men forstås baglæns.
Henrik Zangenberg er managing partner hos Gartner Danmark.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.