Verdens største online-community MySpace forhandler med flere større pladeselskaber om retten til, at online-brugerne kan sidde inde på communityet og lytte til musik.
Og det skal ikke være hvem som helst, som hr. og fru verdensborger skal lægge øre til. Planen er, at det skal være de største topnavne på den internationale scene, som er i stald hos de store pladeselskaber.
Fornøjelsen skal ifølge MySpace være ganske gratis, så længe det sker foran computeren.
Indtil videre kører projektet under navnet MySpace Music og skal fungere som et partnerskab mellem communityet og de deltagende pladeselskaber. Derudover kan udefrakommende investorer komme på tale til selskabet.
Det skriver Wall Street Journal.
MySpace forhandler i øjeblikket med de fire helt store spillere på markedet, Universal Group, Warner Music, EMI og Sony BMG, om retten til, at lytterne kan få musikken ud af computerhøjttalerne.
Fra socialt site til medieselskab
Forhandlingerne sker samtidigt med, at det Rupert Murdoch-ejede MySpace arbejder på at blive et medieselskab frem for 'blot' et community med 200 millioner brugere.
MySpace satser udover musik på video, hvor selskabet har indgået aftaler med de amerikanske medie-mastodonter News Corp.s Fox, som Rupert Murdoch også ejer, samt NBC Universal.
Modellen med video på MySpace anses af flere eksperter som rollemodel for en eventuelt kommende aftale med pladeselskaberne.
Forretningsmodellen for musikken er dog langtfra på plads, men der vil højst sandsynligt blive tale om gratis streamet musik, der er reklamefinansieret, og betalte MP3-downloads.