Den danske professor fra CBS i København, Kim Viborg Andersen, med speciale i digital forvaltning, opretter nu en ny gruppe på Facebook.
Gruppen hedder 'Den dilettantiske digitale forvaltning' og skal samle borgernes skrækeksempler på digital forvaltning, en slags 'værst på nettet'.
Kim Viborg Andersen forklarer, at det for en professor noget opsigtsvækkende initiativ er ment som en hjælpende hånd til digitaliseringen.
"Målet er ikke at stoppe digitaliseringen, men at give den et skub fremad. Det kan vi gøre ved at komme med de gode eksempler, vinderne. Men vi kan også gøre det ved at få alle historierne med, råt for usødet," siger han.
Hård kritik
Manglende svar på e-mail henvendelser til kommunen, halve selvbetjeningsløsninger og en offentlig sektor, der synes mere optaget af at værne sig mod borgerne. Sådan er billedet af den offentlige sektor anno 2008, forklarer Kim Viborg Andersen uden omsvøb.
"De mange internationale priser og de mange strategier for digitalisering får derfor nu en modvægt på Facebook," siger han.
Og professoren har altså sat sig i spidsen for at indsamle erfaringerne fra borgerne.
Den nyoprettede gruppe har foreløbig to medlemmer, en nyuddannet fra CBS og professor Kim Viborg Andersen selv.
Brug for gode eksempler
Det er kommunerne, som har den mest direkte kontakt med borgerne.
Og hos kommunernes organisation, KL, ser centerchef i Center for Borgerbetjening og IT-politik, Jakob Harder initiativet fra Kim Viborg Andersen som et indspark i debatten. Men han så hellere, at de bedste løsninger blev fremhævet.
"Det er mere relevant at lede efter de rigtig gode eksempler. Det er det, der er allermest brug for," siger Jakob Harder.
Centerchefen mener, at der i langt højere grad er brug for at sprede viden om, hvilke digitale løsninger, der virker godt.
Han håber dog, at KL og kommunerne kan lære noget af de historier, som Kim Viborg Andersen vil samle sammen.
"Jeg savner ikke rum for at hænge nogen ud, men selvfølgelig kan man lære af det, borgerne synes er dumt. Især hvis der er et eller andet, som vi synes er godt, mens borgerne synes, det er dårligt," siger Jakob Harder.