”Beklageligt.”
Sådan lyder det fra Microsoft, der er skuffet over, at Yahoos ledelse efter 10 dages betænkningstid mandag afviste Microsofts kontante tilbud på 224 milliarder kroner for selskabet.
Microsoft løfter samtidig advarende pegefingeren overfor Yahoo, der mener, at selskabet er langt mere værd end Microsofts tilbud.
Den holdning deler Microsoft ikke.
Ikke stærk position
Selskabets ledelse mener ikke, at Yahoo står i en særlig stærk forhandlings-position, idet selskabet ikke har klare alternativer på rede hånd, efter flere mulige kandidater har afvist at være interesserede.
I hvert fald fastslår Microsoft, at selskabets tilbud er ”rigeligt og retfærdigt,” og kommer ikke med indikationer på, at selskabet er klar til at hæve det tilbudte beløb.
Microsoft er nemlig klar til at forsøge at overtage selskabet uden om dets bestyrelse i en fjendtlig overtagelse ved at henvende sig direkte til Yahoos aktionærer med tilbuddet.
”Efter drøftelser med aktionærer i begge selskaber (Microsoft og Yahoo. Red) mener vi, at det er i alle parters interesse at bevæge os fremad med det samme for at fuldbyrde handlen,” lyder det i en meddelelse fra Microsoft.
Videre skriver Microsoft, at afvisningen ikke ændrer Microsofts tro på de strategiske og finansielle fordele ved en sammenlægning af de to selskaber.
"Som vi tidligere har meldt ud, forbeholder Microsoft sig retten til at tage alle nødvendige skridt til at sikre, at Yahoos aktionærer får muligheden for at realisere den værdi, som ligger i vores forslag," meddeler Microsoft.
Kontakt med aktionærer
Dermed lægger Microsoft sig i det spor, som hele tiden har været ventet, og som Microsofts topchef, Steve Ballmer, har antydet, at Microsoft ville være klar til at følge, siden han forrige fredag afleverede Microsofts tilbud til Yahoo.
Microsoft har allerede været i kontakt med Yahoos største aktionærer med Capital Research & Management med en aktieandel på 11 procent som den mest fremtrædende.
Capital Research & Management er også aktionær i Microsoft, og kan derfor have en interesse i en handel, lyder ræsonnementet.