'Danske netbanker i sort på årets sidste bankdag' og 'Danske Bank fortsat ramt af it-problemer'.
Så sent som ved årsskiftet landede disse to overskrifter på forsiden af Computerworlds netudgave.
Og ser man tilbage på de senere års nyheder i banksektoren, har temaerne ofte været kortere og længere nedbrud i bankernes it-systemer.
Derfor spiller drift-stabiliteten også en meget vigtig rolle i Danske Banks nye strategi 'Digital Banking', forklarer it-direktør Peter Schleidt.
"Allerede i dag er vi totalt afhængige af it, men det er klart, at det bliver ikke mindre i morgen, når vi måske øger afhængigheden med omkring 50 procent," siger Peter Schleidt.
Tekniske forbedringer
Derfor indebærer projektet også en stribe tiltag, der skal forbedre bankens it-platform.
Blandt andet højnes netbanksikkerheden, og platformens robusthed og skalerbarhed udbygges løbende fra det nuværende niveau, hvor bankens mål har været 99,7 procents oppetid. En procentsats, som er overholdt i de seneste år, understreger it-direktøren.
"Lige for tiden kører vi eksempelvis nogle skaleringstest, hvor vi simulerer dobbelt så mange kunder på vores netbank. Hvis der opstår et problem, løser vi det, så kunderne undgår at løbe ind i situationen," siger Peter Schleidt.
Skal kunne skaleres til dobbeltstørrelse
Danske Bank har et mål om, at systemerne altid skal kunne skaleres til dobbelt størrelse.
I de seneste måneder har Danske Bank således besøgt IBM, Microsoft og Cisco i USA og fået bekræftet, at kommende annonceringer af nye løsninger sikrer, at banken om nogle år fortrøstningsfuldt kan skalere til dobbelt størrelse uden de store problemer.
Målet er nemlig at forhindre de overbelastningsproblemer, som banken blev udsat for først på året.
"Problemerne i begyndelsen af året skyldtes netop en overbelastning - der kom flere mennesker ind i netbanken, end vi nogensinde havde prøvet før,” siger han.
Ikke fejl i it-systemer
Peter Schleidt understreger i øvrigt, at minimeringen af it-nedbrud – eller i hvert fald dem, som kunderne oplever – ofte handler mere om menneskelige processer end egentlige fejl i it-systemerne.
For eksempel kræver det menneskelig involvering, når der skal skiftes til bankens nødsystemer. Og den proces arbejdes banken nu på at automatisere.
"Er der for mange mennesker involveret, er der større risiko for fejl," siger Peter Schleidt, der derfor også bruger projektet 'Digital Banking' til at gennemgå alle lignende processer.