Interessen for web 2.0 vil stige i fremtiden, og teknologien vil være mere udbredt - også for virksomheder.
Og hvis man tror, at web 2.0 blot er en teknologi, tager man grueligt fejl.
Det er en kultur i sig selv.
Sådan falder ordene på IDC´s årlige Directions-konference, hvor lokale og internationale markedsanalytikere diskuterer aktuelle emner og forsøger at sætte dagsordenen for 2008 og frem på Scandic hotel i hjertet af København.
Mange fordele
Ifølge Per Andersen, administrerende direktør hos IDC, er fordelene ved web 2.0 mange og dækker blandt andet effektificering af samarbejdsprocessen, innovation og outsourcing. Desuden er teknologien med til at nedsætte omkostningerne.
Blandt emnerne er globale tendenser, hvordan IDC overordnet set ser markederne bevæge sig hen, finansielle branchers kommende investeringsfokus i it, talent management, som det praktiseres i USA og blandt verdens ledende virksomheder.
USA længst fremme
Sammenlignet med andre lander, er USA længere fremme end Danmark – dog er vi længere fremme i skoene end vores svenske naboer.
IDC´s seneste undersøge om, hvordan danske virksomheder anvender web 2.0, viser, at virksomheder især bruger blogs, communities og sociale netværk.
Brugen af Wiki´er er ikke særlig stor og vil heller ikke ændre sig de næste par år.
Styrker mobiliteten
Både sidste år og i år nævner virksomheder mobilitet som det mest markante investeringsområde.
Og her mener Per Andersen, at web 2.0-teknologien kan styrke mobiliteten og relaterer sig til en række investeringsmuligheder. Teknologien kan anvendes i sociale netværk, innovation, portale mashups, grøn it, it som service og søgning.
IDC´s undersøgelse viser også, at en tredjedel af de adspurgte mener, at manglen på arbejdskraft er blevet værre siden sidste år. Det gør nødvendigheden af web 2.0 endnu mere kritisk, ifølge Per Andersen.
Web 2.0 har stor betydning i privatlivet, og brugen af teknologien vil gøre det sværere at adskille privat- og arbejdssfæren.
”Der sker en sammensmeltning af disse værkstøjer, derfor er det endnu vigtigere at inddrage web 2.0 i virksomheden,” siger Per Andersen.