Tilbage til artiklen
Undgå de største innovationsdræbere i økonomisk uvejr
1. Fyr talenterne
At fyre talenterne med høje lønninger er en ganske smart metode til at nedbringe omkostningerne i en fart. Men det er skidt. For talentfulde medarbejdere er den anden vigtigste faktor i god innovation.
2. Skær ned på teknologien
Allerede nu findes der adskillige historier om, at virksomhederne vil skære på teknologien for at spare penge. (Sådan skrev vi forleden her på Computerworld).
Men også det kan være problematisk. Opblomstringen af sociale netværk og stærke kræfter blandt forbrugerne betyder, at virksomheder er blevet en del af en større samtale med forbrugerne.
Det betyder store investeringer i it.
3. Tage færre risici
God innovation kræver, at virksomhederne tager chancer og er gode til at håndtere fejl. Recession, derimod, har det med at gøre lederne mere konservative og minimere risici. Det handler om at bekæmpe det instinkt.
4. Stop produktudviklingen
Når spareplanen smides på bordet, betyder det ofte mindre produktudvikling. Men det skader virksomhederne i den efterfølgende opgangsperiode, hvor virksomheden vil have færre varer på hylderne og dermed en ringere evne til at tiltrække nye kunder.
5. Erstat den innovative chef med en omkostningsfokuseret chef
Pludselig nedgang i omsætningen får ofte bestyrelsen til at lede efter ledere med erfaring i at skære godt og grundigt ned for omkostningerne.
Ifølge Bruce Nussbaum er det præcist, hvad der skete hos B&O for to uger siden, da bestyrelsen fyrede Torben Ballegaard Sørensen. Ifølge innovationseksperten glemmer bestyrelsen ofte, at de fleste recessioner kun varer mellem to og tre kvartaler, og 'nedskæringschefer' som regel ikke har de rette evner i den efterfølgende vækstperiode.
6. Mindre globalisering
Det er dyrt at ekspandere globalt og derfor også nemt at spare penge ved at mindske fokus på det store potentiale på spirende markeder - emerging markets. Men netop disse markeder er kilder til ny omsætning, nye forretningsmodeller og talent.
7. Chefer dropper innovation som nøglestrategien
Når toplederne går i defensiven, tager de ofte innovation af den officielle agenda og erstatter den med for eksempel 'fokus på omkostningerne'. Hele organisationen følger med, og det er ekstremt svært at ændre strategien, når en ny vækstperiode går i gang.
8. Performance-mål justeres
For at spare penge og skære ned på omkostningerne, skifter lederne ofte medarbejder-incitamenterne væk fra belønning af risikable, nye projekter over mod fastholdelse af kendte mål. Så følger modvilje i organisationen mod at tage chancer. Og igen, det er svært at ændre.
9. Hierarkisk organisationsdiagram genindføres
Pludseligt fald i omsætningen fører ofte til panik og mobilisering af organisationen til at modstå nedgangen. Det kræver hurtige beslutninger, som ofte betyder genindførelse af 'ordre og kontrol'-ledelse.
Men det virker frastødende over for de kreative ansatte og den nye unge generation, ligesom det stopper udviklingen af en flad, samarbejdende organisation.
10. Bygge nye mure mod omverdenen
Færre udefrakommende konsulenter er en hurtig metode til at spare penge. Imidlertid er konsulenter også en af de bedste metoder til at ændre organisations-kulturen og skabe nye innovationer. De ved nemlig, hvad virksomheder rundt i verden gør for at skabe forandringer. Og hvis en virksomhed ikke bliver beriget med disse informationer, kan det skade den globale konkurrence.
Tilbage til artiklen
Undgå de største innovationsdræbere i økonomisk uvejr