Se godt på billedet oven for denne artikel.
Ville du gøre forretninger med den mand eller den virksomhed, han repræsenterer?
Eller se på annoncerne her i avisen.
Vil du have din virksomheds image forbundet med disse virksomheder, deres produkter, holdninger eller brand? Hvis ikke, overvejer du sikkert, om du skal rette i din leverandørliste eller kundeliste.
Måske er du lidt ligeglad, men det bliver du i så fald formentlig ikke ved med: Etik i værdikæden skal på agendaen.
Vis mig dit netværk
For det har jo stigende betydning, hvem vi er forbundet med.
Det gælder for virksomheden – vis mig dine partnere, og jeg skal fortælle dig, hvem du er. Og for den enkelte – vis mig dit netværk, og jeg skal fortælle dig, hvem du er.
Det mest synlige tegn på, at ansvarlighedens og anstændighedens vinde blæser henover også it-branchen er vel grøn it.
Den klart vigtigste grund til, at der er stor interesse fra både leverandører og kunder, er godt nok af noget mere jordnær art: Der er penge at spare.
Men det betyder også i stigende grad noget, hvordan man opfører sig: Adfærd og brand er tæt forbundet, og det kan koste på mange fronter, hvis man bliver forbundet med ulovlig eller uetisk opførsel.
Også selvom man ikke selv har gjort noget galt.
Naser Khader er godt eksempel
Det skete jo for Naser Khader under valgkampen. Pludselig blev han stillet til ansvar for, hvordan økonomien hang sammen hos den virksomhed, han havde valgt til at bygge sin port.
Eller det skete for tøjgiganten H&M, da den skulle stå til ansvar for, at der bliver anvendt børnearbejdere til plukning af bomuld der senere ender som tøj i H&M’s butikker.
H&M’s svar var som bekendt “vi har et forretningsmæssigt forhold til vores leverandører. Ikke til vores leverandørers leverandører”.
H&M valgte ikke at gøre noget.
Det er da også svært at påvise en faktisk konsekvens af på den måde at blive taget med leverandørens fingre i den forkerte kagedåse – om man så må sige.
(Hvis nogen læsere af denne klumme skulle have gode eksempler på en reel konsekvens af at blive forbundet med ”de forkerte” hører jeg meget gerne fra jer).
Så vidt jeg har hørt, har H&M ikke oplevet kortere køer i butikkerne. Og det var jo nok heller ikke sagen om porten, der afgjorde valget for Khader.
Jeg tror, at den største risiko ligger i frygten for effekten.
Blakket ry
Og den er relevant nok, for den kan afholde virksomheder fra at gøre forretning med dig, fordi de er bange for, hvad der kan ske, hvilken hvis de bliver forbundet med en virksomhed med et blakket ry.
Også derfor er det en rigtig god at tage “etik i værdikæden” med i overvejelserne, når man planlægger sin virksomheds profil og adfærd.
Det kan blive dyrt at lade være, alene på grund af risikoen for at blive valgt fra af gode kunder eller leverandører.
Og således viser det sig, at der heldigvis er kan være gode penge i at opføre sig ansvarligt …
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.