It-konsulenthuset Netcompany udvider sine aktiviteter med Business Intelligence (BI). Satsningen på BI kommer, både fordi der er gode muligheder i det voksende marked for BI, men samtidig er det efterhånden blevet et must at have den slags varer på hylderne.
Sådan forklarer parter og salgsdirektør i Netcompany, André Rogaczewski det nye fokusområde.
”Kunderne driver det her lige så meget som markedet for os. Det er ikke bare en fancy ide vi har fået,” siger André Rogaczewski.
Netcompanys klassiske løsningsområder omfatter blandt andre informationsportaler, e-handel, integration og serviceorienteret arkitektur.
Men når Netcompany for eksempel har lavet en e-handelsløsning, til en kunde, går der ikke ret lang tid, før kunden gerne vil have en BI-løsning oven på e-handelsløsningen. Det har Netcompany ikke kunnet levere indtil nu.
”Det betyder, at vi skal efterlade en hel del kunder til en anden partner, hvis vi ikke også selv kan tilbyde en BI-løsning,” siger Andre Rogaczewski.
BI for alle
Han mener, at der især er de såkaldte pragmatiske, nede på jorden, BI-løsninger, der er brug for, frem for de store forkromede, elitære BI-systemer.
”Virksomhederne har ikke længere kun CFO involveret i en BI-løsning. BI er i dag mere operationelt og rækker ud til mange mellemledere, ja man kan kalde det BI for alle. Og jeg mener ikke, at det segment er så godt hjulpet med den meget akademiske og meget korrekte indgang til dataanalyse,” siger André Rogaczewski.
Han mener, at væksten på markedet vil ligge et andet sted end i BI-ekspertsystemer, som er vokset ud af klassiske Datawarehouse discipliner. Dem er der stadig brug for, mener han, men den store vækst ligger i den operationelle BI til alle.
”Realistisk tror jeg, at konsulentmarkedet for BI-ydelser, såfremt udbuddet er der, har potentiale for 20-30 procent vækst de kommende år,” siger han.
Allerede i år skal BI levere fem procent af omsætningen, der i 2006 lå på 127 millioner kroner.
Et af problemerne kan således være at tiltrække tilstrækkeligt med kvalificerede folk til at løfte BI-satsningen. Netcompany tror på, at de kan vokse organisk på området, men er samtidig også åbne for at tilkøbe kapacitet på området.
”Vi kigger efter potentielle opkøbskandidater, både i Danmark og de nærmeste lande,” siger André Rogaczewski.
Netcompanys BI-løsning bygger teknisk set på Microsofts Performance Point Server, og det er ambitionen at blive Microsofts føres partner på området.
Bliv klog på BI
Computerworld Breakfast Club afholdes ca. 10 gange om året, hver gang med et "varmt teknologisk emne" på agendaen. Den 21. februar 2008 er business intelligence på programmet.
Læs mere