Verdens største softwarevirksomhed melder sig nu på det marked for virtualisering, som VMware hidtil har siddet tungt på.
Microsoft sender virtualiseringsteknologien Hyper-V på markedet til august, men har allerede indledt et samarbejde med blandt andet Citrix, der skal få de to virksomheders produkter til at spille sammen.
Microsoft har desuden købt det amerikanske firma Calista Technologies, hvis teknologi, ifølge Microsoft, sikrer brugeren oplevelsen af at logge på en rigtig Windows-computer, selvom der er tale om en virtuel af slagsen.
VMware er ikke bange
Microsofts satsning på virtualisering hilses ifølge Yankee Group-analytiker, Laura DiDio, velkommen af et marked, der hidtil stort set kun har haft VMwares produkter at vælge imellem.
”Der har ikke været meget konkurrence på dette område. Kunderne er glade for at se Microsoft på banen. De kan godt lide VMwares produkter, men vil ikke så gerne betale de høje priser,” siger hun til Wired.
VMware sidder på cirka 80 procent af virtualiseringsmarkedet, vurderer analytikerne.
Der er ikke megen frygt og bæven at spore for den nye konkurrent hos VMwares vicepresident for produkter og løsninger, Raghu Raghuram.
”Microsoft er ved at lægge fundament. Vi har en flereetagers kontorbygning, hvor folk allerede er flyttet ind,” siger han til Wired.
Markedet udvides
Microsoft har hidtil kun tilladt virtualiserede versioner af Windows Vista Business og Windows Vista Ultimate, men fremover vil også hjemmeudgaven Home kunne virtualiseres.
Virtualisering er ifølge analytikerne hos blandt andre IDC et teknologiområde i kraftig udvikling.
Én fysisk computer eller server kan nemlig køre flere virtuelle computere eller servere. Det sparer hardware og strøm.
Den virtuelle Windows-version kan betyde, at mindre virksomheder begynder at bruge virtuelle løsninger, forudser Anders Elbak, research manager hos IDC.
”En Microsoft-løsning kan måske ikke helt det samme som en WMware-løsning, men prismæssigt vil den være mere overkommelig. Dermed bliver markedet udvidet,” siger han.