Hidsige rytmer. Unge kroppe der kaster sig over hinanden. Eller danser vildt med nøgne overkroppe. Alt sammen optaget med et håndholdt kamera, som var reklamen optaget af Lars Von Trier.
Den hektiske reklame skal markedsføre et nyt socialt online netværk for de helt unge, Playahead. Bag initiativet står en af Nordens største mediekoncerner, MTG, der nu satser på at udbrede det svenske website for unge, Playahead, i Danmark og Norge. Målgruppen for det nye mødested er de unge i gymnasiealderen.
Tusinde nye brugere
Efter Computerworlds oplysninger har Playahead, der åbnede i torsdags fået mere end tre tusinde nye brugere. Med andre ord er der langt til at slå det største danske netværk for de unge, Arto, der i skrivende stund, klokken otte minutter over tre om eftermiddagen, havde 18.374 brugere online.
I det hele taget er det svært at slå igennem på et allerede etableret marked, hvad en af Artos konkurrenter, svenske Lunarstom, har måtte sande. Efter længe at have forsøgt at få fodfæste på det danske marked lukkede lunarstorm.dk 13. juli sidste år.
Ekstremt svært
Fra Århus Universitet, Institut for medievidenskab, peger lektor Jakob Linaa Jensen på, at det vil være ekstremt svært for konkurrenter til Arto.
"Playahead skal kunne tilbyde brugerne noget i værdikæden, som de ikke får andre steder. Samtidig er det svært at tage brugere fra Arto, der gør det fremragende på det segment af brugere," siger han.
Endelige peger Jakob Linaa Jensen på, at udbuddet af online fællesskaber er meget stort, og derfor kræver det noget helt særligt at slå igennem.
Kristisk masse
Langt fleste brugere går efter online netværk, hvor deres venner er brugere. Så netop derfor er det svært at få en kritisk masse af brugere.
"Men får man først den kritiske masse, så kan det gå meget stærkt," siger Jakob Linaa Jensen.
Country manager Martin Ersted, Playahead Danmark, ønsker ikke at kommentere antal brugere endnu.
Fra Freeway Media, der står bag Arto, lyder der langt fra bekymrede toner fra salgschef Brian Madsen.
"Arto har 700.000 registrede brugere og står for op mod 15 procent af den tid, danskerne bruger på nettet. Vi ser nye konkurrenter hele tiden, men mange gange glemmer den slags forretninger at se på, hvad brugerne vil have," siger han.