Computerworld News Service Om fem år vil 3D-internettet være lige så vigtigt for virksomhederne som internettet er i dag.
Rapporten ”Getting Work Done in Virtual Worlds” konkluderer, at virksomhedsledere snart bør begynde at undersøge og eksperiementere med virtuelle verdener på grund af deres muligheder for samarbejde, uddannelse og opbygning og deling af 3D-modeller.
Ifølge rapporten har de nuværende samarbejdsværktøjer langt mere begrænsede fordele for virksomhederne.
Kan ikke se gestikulation
For eksempel giver det problemer for mødedeltagere, der sidder i forskellige kontorer, at de ikke kan se, hvordan de andre deltagere på mødet gestikulerer.
I en virtuel verden er folks navn, titel og forretningsenhed forbundet med en avatar, der kan deltage i møder og få adgang til virtuelle bygninger, rum, udsyr og mennesker, lyder det i rapporten.
Avataren er styret af information i et virksomhedsregister og adgangskontrol-system.
”Det er nemt at sætte sin avatar til at udtrykke gestuser eller følelser... og man kan udelade ubehageligheder fra den virkelige verden så som dårlige temperaturer eller kollegaer, der taler højt i telefon,” skriver Forrester i rappporten.
Samtidig peger analysehuset på, at man ved møder i den virkelige verden altid ved, hvem der taler, og hvem der er ivrig efter at komme med en kommentar, fordi personen vifter med hånden eller bevæger sig utålmodigt.
"I et virtuelt møderum kan man se, hvem der er tilstede, hvem der multitasker, hvem der har hånden oppe, eller hvem der har været væk fra tastaturet så længe, at personens avatar er faldet i søvn,” lyder det i rapporten.
Vigtig for visse faggrupper
Den virtuelle model er særligt vigtig for fagfolk som kirurger, arkitekter, ingeniører og produktdesignere, som bruger CAD-modeller eller virtualiseringssystemer til at udforske eller skabe projekter, skriver Forrester.
Ved virtuelle møder kan disse fagfolk importere modeller til diskussion og modifikation.
”Man kan sende designs, der næsten er færdige, til en begrænset gruppe eksterne brugere og bede om feedback, før man indleder produktionen," skriver Forrester.
Virtuelle verdener kan også mindske de udgifter, der er forbundet med fjernuddannelse og give brugerne en bedre oplevelse ved at simulere oplevelser på jobbet og optage undervisningen, så man kan køre flere sessioner op tværs af tidszoner og forskellige jobbeskrivelser, skriver Forrester i sin rapport.
Oversat af Mille Bindslev