Las Vegas: Omkring 150.000 it-freaks er i disse dage samlet i Las Vegas til CES 2008. Midt i virvaret befinder Struer-foretagendet B&O sig også.
Den danske virksomhed er repræsenteret i form af seks medarbejdere, der er ledet af den amerikanske direktør Zean Nielsen.
Selvom B&O’s beskedne stand ikke syner af meget, når man sammenligner med it-giganter som Microsoft og Intel, er CES nu alligevel ikke nogen billig fornøjelse.
"Som lille dansk firma kan du ikke forvente at udstille her for under en halv million kroner, og det er absolut minimum," anslår Zean Nielsen.
Beskeden investering
Han vil ikke ud med, hvor meget B&O med seks mand på messen selv bruger, men ser firmaets indsats på verdens største messe for forbrugerelektronik som en forholdsvis beskeden investering, der giver plads til, at B&O også kan deltage på flere andre arrangementer.
"Vi er her kun for pressen og mødes med omkring 170 journalister i løbet af CES. Da vi jo kun sælger fra egne butikker, er der ingen multibrand-distributører at tænke på og i forhold til en placering på gulvet, giver
suiten bedre tid til at tale med folk og præsentere produkterne ordentligt," siger han.
Beovision 4 med automatisk farvekontrol
B&O er dog ikke taget til Syndens By blot for at hyggesnakke.
Målet er blandt andet at gøre opmærksom på selskabets nye flagskib, Beovision 4.
Beovision 4 kommer i 50 eller 65 tommers størrelse med fuld HD-kvalitet. Den ny model, der dukker op på det europæiske marked om tre måneder, er udstyret med B&O’s patenterede Automatic Color Management teknologi.
- For at opnå den bedst mulige billedkvalitet, har vi sat et lille kamera op, som under normal brug er skjult, forklarer Zean Nielsen.
Ved kalibrering svinger kameraet ned, fotograferer skærmbilledet og indstiller ud fra fotos automatisk til bedste billedkvalitet.
Det sker for at tage
højde for, at plasmaskærmes farvebalance ændrer sig over tid, efterhånden som styrken i de tre fosfor grundfarver ændrer sig.
Kameraet, der er monteret på en lille, svingbar arm øverst under skærmrammen, er sat til automatisk at måle skærmens farvebalance for hver 100 timers brug.
Målingen sker, når skærmen ikke er i brug eller på
brugerens egen kommando, og sikrer at billedet altid står knivskarpt.
Forsøger at differentiere sig
"Vi har i modsætning til resten af markedet valgt at fastholde priserne på vore skærme og i stedet lægge nye teknologier ind. Øvrige producenter sænker priserne og har meget svært ved at holde en profitmargin på plasmaskærme. Og kunderne, der allerede har investeret i skærme, oplever et stort værditab. Det undgår vi," forklarer Zean Nielsen.
Når B&O’s skærm dukker op i Europa, holder den derfor samme pris som den tidligere model, selvom den har fået flere nye moduler bygget ind. Dog stiger prisen i USA en smule per 1. februar grundet den svage dollar.
Udover Automatic Color Management kommer Beovision 4 med svagt rundet skærm, der minimerer refleksioner fra rummet. Skærmen har desuden indbygget lysføler, der justerer kontrast og farver i forhold til
rumbelysningen.
På CES viser B&O også 32-tommer skærmen Beovision 8, der allerede er ude i Europa.
"Vi har tidligere måttet lade andre producenter komme ind i badeværelset, soveværelset og køkkenet, fordi vi manglede en mindre skærm på det amerikanske marked, men nu dækker vi hele spektret fra 32 til 65 tommer,"
siger Zean Nielsen.