Produktudviklingschef i jobzonen, Rasmus Lindahl Andreasen håber i disse dage på, at norske Fast Search & Transfer bliver opkøbt af Microsoft. Jobzonen er en af Fast's danske kunder, ligesom blandt andre El-giganten, Novozymes og Eniro.
Alt tyder da også på et Microsoft-opkøb. En enig bestyrelse anbefaler købstilbuddet på seks milliarder kroner, og aktionærerne bag 37 procent af aktieværdien har allerede sagt ja.
Rasmus Lindahl Andreasen håber på opkøbet, fordi Jobzonen har en strategi om at bruge .Net-platformen.
Derfor har virksomheden brugt udviklingskroner på at få søgemaskinen Fast til at spille sammen med .Net.
"Nu håber vi på at få det foræret," siger Rasmus Lindahl Andreasen, der også håber, at produktet bliver billigere, hvis Microsoft får gang i salget.
Han indrømmer dog også, at han nok ville have været ked af det, hvis virksomheden havde valgt at køre på en konkurrerende platform.
Fast vil sandsynligvis stadig fungere på disse, men man går glip af fordelene ved en tættere integration, mener produktudviklingschefen.
Tvunget til Sharepoint?
Fast's søgeteknologi er interessant, fordi den indekserer resultaterne. På Jobzonens jobsøger kan du for eksempel søge på sælger. Herefter får du en række muligheder for at vælge branchekategorier, geografi, karriereniveau og lignende.
"Det giver en helt anden brugeroplevelse. Du finder lige det, du skal bruge, hurtigt," mener Rasmus Lindahl Andreasen.
Han ser to risici i opkøbet.
Den første er, at Microsoft udvikler maskinen i en helt anden retning, men det ser han ikke som realistisk, da Microsoft netop må have været interesseret i Fast's teknologi.
Den anden risiko er, at Microsoft har meldt ud, at Fast's teknologi skal bruges i Office Sharepoint Server.
Jobzonen håber ikke, at det bliver et krav, at bruge Sharepoint. På nuværende tidspunkt er det for dyrt i forhold til fordelene.
Kan forbedre Live Search
Den danske søgemaskineekspert Mikkel DeMib Svendsen mener også, at opkøbet teknologisk set vil være en fordel. De to virksomheder supplerer hinanden godt, når det gælder forretningsprodukter.
Samtidig mener han også, at Fast-teknologien kan forbedre Microsofts søgemaskine på live.com.
"Og det er da godt for forbrugerne, hvis de får en bedre søgemaskine," siger han.