Artikel top billede

Sådan skaber du innovation

Tema: Slip medarbejderne løs og innovationen kommer af sig selv. Læs blandt andet hvordan de gør i Mogens Nørgaards virksomhed, Miracle.

Giv innovationen frit spil.

Sådan lyder opfordringen fra udviklingsdirektør for Innovationsrådet, Marianna Lubanski.

"Hvis man i virksomheden ikke har rammerne for innovation, risikerer man at miste de iderige medarbejdere. I sidste ende kan det gå ud over virksomhedens konkurrenceevne.

Især i it-branchen, hvor der er hård kamp om medarbejderne, er det vigtigt at være konkurrencedygtige. Det kan man kun være, hvis man tænker nyt," siger Marianna Lubanski og peger på, at ledelseskulturen er vigtig, når det gælder innovation.

Marianna Lubanski peger på, at det i høj grad handler om at lave strukturer, der støtter op omkring og giver medarbejderne tid til at være innovative.

"Det kan være systematiserede foraer, hvor medarbejderne kan komme frem med nye ideer. Det kunne for eksempel være, at man en gang hver fjortende dag snakker om, hvilke nye ideer, man har fået.

Eller at man har en intern projekt- eller idébørs for nye ideer. Det er også vigtigt at give medarbejderne tid at være innovative. Og at lederne er lydhøre over for de nye ideer," siger Marianna Lubanski.

Hun peger også på, at det kan være en fordel at udnævne en ansvarlig til at sørge for, at innovationen kan få frit spil.

"Og så handler det også om at være villig til at tage risikoen nogle gange, for det er jo ikke alle ideer, der bliver til noget. Men hvis ikke virksomheder hele tiden befordrer innovation, så sker den jo heller ikke, for så gør man, som man plejer," siger Marianna Lubanski.

Frie tøjler

At medarbejderne skal have plads og tid til at komme på nye ideer, så langt er direktør Mogens Nørgaard fra Miracle enig.

"Vi laver services, uddannelse og konferencer. Det er jo knap så interessant som en ny mobiltelefon, men vi prøver hele tiden på at gøre det på en ny måde. Jeg tror dog ikke, at det nytter at sætte det i system. Så var det nok slut," siger Mogens Nørgaard.

"Hvis man vil lave noget sjovt på markedsførings- eller produktfronten, så skal man høre på, hvad medarbejdere og kolleger får af ideer. Det handler meget om at give dem frie tøjler, og der tror jeg ikke på bevidste innovationscentre og innovationsdirektører.

Jeg synes, det er modsætninger. Jeg tror, man snarere falder over ideerne. Man kan produktudvikle, give et produkt en ny farve, ja ja, men de virkelig gode ideer får man pludseligt."

Men kan få så gøre noget for at få de her pludselige ideer?

"Øl!" kommer det prompte fra Mogens Nørgaard.

"Nej, give medarbejderne nogle frie tøjler på en eller anden måde. Om det så er med en øl i hånden eller ej. Og så er det frem for alt mit ansvar som leder at være åben over for medarbejdernes ideer.

For eksempel ringede et par medarbejdere i går og sagde, om vi ikke kunne prøve at lave en installation af Oracle ved hjælp af en Lego Mind Storm-robot. Der sagde jeg til dem: Prøv det. Og hvis det så lykkes, kan vi smide en video af det på YouTube," siger han.

Ikke alle ideer bliver til noget

Mogens Nørgaard peger på, at hvis blot man bruger tid nok, så kommer ideerne væltende. Det er dog langt fra alle ideer, der fører til noget.

"Vi stablede for nyligt et nyt firma på benene for at lave noget specielt. Det holdt dog ikke mere end en dags tid eller to.

Vi har lavet mange skøre ting som for eksempel en video, hvor en mand installerer Oracle med næsen, men på det mere seriøse plan laver vi også nye uddannelsestiltag for Oracle-nørder og database-nørder. Det kan da godt være, at en masse af ideerne ikke bliver til noget, men så har man da forsøgt," siger Mogens Nørgaard.

"Så mit bedste bud på at få innovative ideer er at slippe folk løs, give folk lov til at prøve nogen ting af, så vælter ideerne ud. Det fokuserer vi meget på. Også fordi det er sjovt."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere