Yahoo har fået selvtilliden tilbage. På CES – Consumer Electronics Show – lancerer virksomheden således både en udviklingsplatform til mobilen og en plan om igen at blive den portal, hvor brugerne starter surfturen ud på internettet.
Microsoft og Google har begge lignende strategier.
Der er dog forskelle i strategierne.
Hvor Google og Microsoft satser på styresystemer til mobiler, har Yahoo lavet et udviklingsværktøj, der gør det muligt at lave applikationer til forskellige håndholdte enheder på én gang.
Dermed skal udviklerne ikke genskrive softwaren til hver type mobil eller håndholdt enhed.
“For første gang vil en udgiver eller udvikler kunne lave en service, der fungerer på hundreder af enheder,” siger Marco Boerries, chef for Yahoos mobildivision til Finansial Times.
Funktionen vil være gratis, men Yahoo vil til gengæld tjene penge på at sælge annoncer gennem de nye applikationer.
Yahoo skal være en portal igen
CES var også den første gang, hvor medstifter Jerry Yang holdt en større tale, siden han overtog posten som topchef i Yahoo. Ifølge blandt andre Reuters lancerede han en plan om at blive den foretrukne startside i alverdens browsere.
En strategi, der minder meget om strategien, da Jerry Yang var med til at stifte Yahoo i 1990'erne. Men også en strategi, der på flere måder bringer Yahoo i konflikt med Google og Microsoft.
For eksempel er en række tiltag inspireret af sociale netværkssider som MySpace og Facebook, hvor Microsoft har en aktiepost.
På portalen vil det være muligt at se, hvad ens venner laver på nettet, og mailboksen vil sortere mails efter, hvor ofte du skriver med vedkommende, eller hvor højt personen rangerer i sociale netværk, som du er medlem af.
"Vi har mange værktøjer, der vil gøre det muligt for os at løse nogle virkelig komplicerede problemer i vores liv," sagde Jerry Yang ifølge Reuters.
Et eksempel er, at computeren selv kan regne ud, om det er smartest at sende en vigtig besked til andre over mobilen eller over mail.