Der er tale om en decideret katastrofe, når Teliasonera kan miste 300.000 kunders emails fra de sidste 14 dage.
Det mener leder af DK-Cert, Shehzad Ahmad.
”Det er mere end nogensinde tidligere oplagt at lægge data ud hos udbyderen. Men hvor stiller det egentligt brugerne henne, når man har en virksomhed, som laver en katastrofe som denne her?” siger Shehzad Ahmad.
Det var et servernedbrud som torsdag var årsag til, at Telia mistede indholdet af 300.000 kunders email fra en periode på mere end 14 dage.
Kunne ikke genskabe
Da firmaet forsøgte at få den crashede server på benene, viste det sig, at nedbrudet havde fået serveren til at ødelægge back-up filerne. Det gjorde det umuligt at reetablere de mange mails.
"Det må kunne lade sig gøre at undgå en katastrofe som denne, også uden fysisk at fjerne backup båndene," siger Shehzad Ahmad.
Ifølge chefen for DK-Cert er der tale om et af de mest omfangsrige nedbrud i Sverige.
”Det her er meget alvorligt. Jeg synes da, at det er store tal i Norden, hvor vi ikke er så mange,” siger Shehzad Ahmad.
Shehzad Ahmad mener, at et lignende nedbrud ville kunne ramme en dansk virksomhed. Han mener samtidig, at nedbruddet bør sætte nogle tanker i gang hos alle.
”Hvordan opfører vi os i pressede situationer og har vi en back-up plan?” spøreger Shehzad Ahmad.
Procedurer faktisk på plads
Hos konsulentfirmaet Devoteam mener it-projektchef Niels Adler-Nissen udefra de foreliggende oplysninger, at Telia i Sverige grundlæggende har haft sine back-up procedurer på plads.
”Det har alle seriøse firmaer. Det er der overhovedet ingen tvivl om,” siger han.
Han er heller ikke i tvivl om, at firmaet har det nyeste system- og sikkerhedssoftware og de nyeste mulige mailservere.
”Enten er proceduren ikke vandtæt nok eller også har man ikke fulgt proceduren,” siger han.
Problemet er - ifølge Niels Adler-Nissen - at firmaer i praksis mangler at sikre, at tingene faktisk kan reetableres fra deres back-ups.
”Det er i al fald det, som man ser ude i marken,” siger Niels Adler-Nissen.
Han mener, at datatabet er sket, fordi man har taget back-up af et defekt system sammen med de ramte kunders data.
Når man så har prøvet at reetablere, er fejlen der stadigvæk, forklarer Niels Adler-Nissen.
”Havde man derimod taget back-up af data for sig og systemet for sig, så ville fejlen garanteret ikke være blevet så katastrofal,” siger Niels Adler-Nissen.
Kan næppe ske i Danmark
Danske kunder hos Telia i Danmark behøver ikke at frygte datatab som følge af samme fejl som har ramt moderselskabet i Sverige. Det mener Rune Fick Hansen, der er pressechef hos Telia.
”Vi kører en daglig back-up som er på en helt anden lokation. Og så har vi periodiske back-ups som foregår et helt tredje sted,” siger Rune Fick Hansen.
Det er endnu ikke er klarlagt, hvad årsagen til servernedbruddet og det efterfølgende datatab skyldes.
Men uden at have et fuldstændigt overblik over forskellene på opbygningen af nettet i Sverige og Danmark, fortæller pressechefen, at der er indikationer på, at Telia i Sverige har haft back-uppen placeret det samme fysiske sted som systemet.
Ifølge pressechefen benytter svenskere nogle store fælles storagehuse, hvor Telia i Danmark benytter en mere decentral opbygning. Desuden er der forskelle på systemerne.
Pressechefen tør alligevel ikke hundrede procent afvise, at et lignende nedbrud kunne ske i Danmark.
”Teoretisk kan alt bryde sammen. Men når vi nu gemmer det flere forskellige steder, så er sandsynligheden uendeligt lille,” siger Rune Fick Hansen.