Artikel top billede

Telia sletter 300.000 kunders mail

Telia har slettet 300.000 kunders e-mail på grund af et servernedbrud. Alle ramte kunder kompenseres, oplyser firmaet.

Sveriges største internetudbyder, Telia, har på grund af en endnu ukendt fejl slettet indholdet af 300.000 svenske mailkunders indbakker.

Det er sket, efter at en af Telia seks hovedservere torsdag brød sammen efter alvorlige problemer i løbet af sidste uge.

Lørdag var systemet igen i funktion, og da alle troede, at fejlen var rettet, stod det klart, at 14 dages indhold af kundernes e-mailkonti var forsvundet.

Det skriver Computerworlds svenske søsterblad.

Alt indhold væk

De 300.000 kunder har mistet alt indhold fra deres indbakker, som er modtaget mellem 15. december klokken 15 og 3. januar klokken 15.

Det skyldes, at back-uppen i forbindelse med servernedbruddet er blevet umulig at læse og nu ikke kan genskabes. Derfor er det ikke muligt at genskabe de tabte mails, hedder det.

”Ved en kontrol viste det sig, at den havarerede server også havde forårsaget skader på back-up filerne. Det betyder, at det ikke er muligt at genskabe mails fra 15. december og fremad,” skriver Telia på firmaets hjemmeside.

Webmail-brugere hårdest ramt

Det er kunder som udelukkende benytter Telias webmail, som er hårdest ramt af problemet.

Kunder, som henter post til deres egen computer, eksempelvis med Outlook Express har mulighed for at tilgå posten på deres egen maskine.

Fejlen har desuden betydet, at samtlige svenske mailkunder hos Telia i to døgn ikke har kunnet bruge deres mailkonti.

Telia har nu sendt et brev ud til de ramte kunder, hvor firmaet tilbyder en kompensation i form af et gavekort på 200 svenske kroner, som kan bruges i Telias butikker.

Firmaet har samtidig iværksat en undersøgelse af, hvad der er gået galt, skriver avisen.

Telias Informationschef, Ola Kallemur, fortæller til Computersweden, at firmaet endnu ikke ved, hvad der præcist skete.

”Vi er i gang med at undersøge haveriet og kan ikke udtale os om årsagen før vi har de tekniske svar,” siger Ola Kallemur til avisen.

Computersweden: Har i haft lignende problemer tidligere?

”Ja, mailserveren er stået af et par gange inden jul. Men 3. januar klokken 15 lagde den sig helt ned. Da vi ville genstarte serveren, sendte den korrupte sider til serveren og alle, som bruger webmail har fået slettet samtlige mails fra 15. december til 3. januar,” siger Ola Kallemur.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere