Artikel top billede

Telia sletter 300.000 kunders mail

Telia har slettet 300.000 kunders e-mail på grund af et servernedbrud. Alle ramte kunder kompenseres, oplyser firmaet.

Sveriges største internetudbyder, Telia, har på grund af en endnu ukendt fejl slettet indholdet af 300.000 svenske mailkunders indbakker.

Det er sket, efter at en af Telia seks hovedservere torsdag brød sammen efter alvorlige problemer i løbet af sidste uge.

Lørdag var systemet igen i funktion, og da alle troede, at fejlen var rettet, stod det klart, at 14 dages indhold af kundernes e-mailkonti var forsvundet.

Det skriver Computerworlds svenske søsterblad.

Alt indhold væk

De 300.000 kunder har mistet alt indhold fra deres indbakker, som er modtaget mellem 15. december klokken 15 og 3. januar klokken 15.

Det skyldes, at back-uppen i forbindelse med servernedbruddet er blevet umulig at læse og nu ikke kan genskabes. Derfor er det ikke muligt at genskabe de tabte mails, hedder det.

”Ved en kontrol viste det sig, at den havarerede server også havde forårsaget skader på back-up filerne. Det betyder, at det ikke er muligt at genskabe mails fra 15. december og fremad,” skriver Telia på firmaets hjemmeside.

Webmail-brugere hårdest ramt

Det er kunder som udelukkende benytter Telias webmail, som er hårdest ramt af problemet.

Kunder, som henter post til deres egen computer, eksempelvis med Outlook Express har mulighed for at tilgå posten på deres egen maskine.

Fejlen har desuden betydet, at samtlige svenske mailkunder hos Telia i to døgn ikke har kunnet bruge deres mailkonti.

Telia har nu sendt et brev ud til de ramte kunder, hvor firmaet tilbyder en kompensation i form af et gavekort på 200 svenske kroner, som kan bruges i Telias butikker.

Firmaet har samtidig iværksat en undersøgelse af, hvad der er gået galt, skriver avisen.

Telias Informationschef, Ola Kallemur, fortæller til Computersweden, at firmaet endnu ikke ved, hvad der præcist skete.

”Vi er i gang med at undersøge haveriet og kan ikke udtale os om årsagen før vi har de tekniske svar,” siger Ola Kallemur til avisen.

Computersweden: Har i haft lignende problemer tidligere?

”Ja, mailserveren er stået af et par gange inden jul. Men 3. januar klokken 15 lagde den sig helt ned. Da vi ville genstarte serveren, sendte den korrupte sider til serveren og alle, som bruger webmail har fået slettet samtlige mails fra 15. december til 3. januar,” siger Ola Kallemur.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere