Vi bliver ikke hørt.
Sådan lyder kritikken fra læger og sygeplejersker, efter sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (K) og regionernes formand, Bent Hansen, kort før jul fremlagde en it-strategi for sundhedsvæsenet.
"Strategien indeholder ingen anbefalinger om brugerinddragelse, der bliver ikke lyttet til sygeplejersker og læger," siger næstformand Grete Christensen fra Dansk Sygeplejeråd.
Hun er fortørnet over, at den eneste indflydelse, som faggrupperne har haft, var en stor konference, inden strategien blev udarbejdet.
Efter høringen blev strategien lynhurtigt formuleret uden en høring, lyder kritikken.
Dårlige systemer
"Ib Valsborg (red. formand for EPJ-organisationen bag strategien) havde en pointe, da han sagde, at strategien skulle være klar i 2007, fordi den gælder fra 2008. Det skulle åbenbart gå meget stærkt" siger Grethe Christensen.
Samtidig advarer hun om at udarbejde systemer, der ikke tager højde for brugernes hverdag.
Systemerne kan ende med ikke at leve op til de krav, som er nødvendige for at læger og sygeplejersker kan udføre deres arbejde, mener hun.
Lægeformand: Varm luft
Hos Lægeforeningen er kritikken af strategien også hård.
"Det er en omgang varm luft. For det første mangler brugerinddragelsen, men samtidig tages der slet ikke fat på de konkrete problemer, som vi står med derude," siger formand Jens Winther Jensen fra Lægeforeningen.
Han forklarer, at strategien kun taler om nogle handlingsplaner længere ude i fremtiden, men at det ikke her og nu løser de problemer, som lægerne kæmper med.
De tæller blandt andet lange logon-tider og problemer med registre.
"Det var ikke det her, man regnede med, da ministeren gik ind i sagen for et år siden," konstaterer Jens Winther Jensen.
Topembedsmand: uretfærdig kritik
Formand Ib Valsborg for EPJ-organisationen, der står bag strategien, afviser blankt kritikken fra både Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd.
"Det er ikke retfærdigt. Hvsi de to organisationer skulle være mere med, skulle de næsten med ind og aflevere strategien til ministeren," siger han.
Han peger på, at der har været flere dages seminar op til strategiens tilblivelse.
Derudover mener han, at planen er gennemsyret af, at det ikke er it for it´ens skyld, men tager udgangspunkt i at gøre arbejdsgange digitale til gavn for netop brugerne og i sidste ende patienterne.
Også kritikken af at strategien skulle være varm luft preller helt af på Ib Valsborg.
"En strategi er en overordnet plan. Det konkrete kommer med handlingsplanerne, hvor der som sagt er lagt op til flere seminarer om, hvad brugerne ønsker," siger han.
Ingen fælles epj-system
I går kritiserede Dansk Folkepartis sundhedsordfører Liselott Blixt it-strategien for slet ikke at indeholde et mål om, at epj-systemerne i de forskellige regioner skal kunne tale sammen.
"Det er for ringe, at man ikke mener, at de elektroniske patientjournaler skal kunne tale sammen, når man siger, at man vil have landsdækkende elektroniske patientjournaler i 2012," sagde hun.
Kritikken fra politisk hold kom blandt andet efter, at Computerworld har beskrevet, hvordan en række patienter på blandt andet landets sygehuse mærker den manglende koordinering, under deres kontakt med sundhedsvæsenet.
Se flere af artiklerne ved at klikke på nedenstående links:
"Din journal er desværre sendt videre".