Omkring halvdelen af it-beslutningstagere hos virksomheder med over 1.000 medarbejdere forventer at implementere en formel strategi for samarbejdssystemer i 2008, viseren undersøgelse fra Forrester Research.
Ud af de tilbud af samarbejdssystemer, der er til rådighed, er det Microsoft, der løber med opmærksomheden med 55 procent af interessen, hvilket udmanøvrerer enhver konkurrent med mindst 40 procent og giver nye producenter tørt på.
Det gælder for eksempel Google, der slet ingen interesse blev vist.
SharePoint
Mens undersøgelsen ikke nævner, hvilke specifikke produkter fra hver producent, it-beslutningstagerne foretrækker, siger Forrester-analytiker Erica Driver, at store virksomheders it-afdelinger hælder til Microsofts SharePoint, en server og applikation, der inkluderer en suite af samarbejdssystemer, her i blandt wikier og blogs.
”Microsoft har udvidet sin SharePoint Server til en schweizerkniv af egenskaber til informationarbejdspladsen, inklusiv indhold, samarbejde og business intelligence, hvilket mange kunder finder værdifuldt," siger Erica Driver.
Rapporten, der har titlen ”Enterprise Collaboration: Hot As Ever in 2008”, nævner ikke, om det er virksomhedernes IT-afdelinger eller andre dele af virksomhederne, der kræver implementeringen af samarbejdssystemer i 2008.
Men Forrester analytiker Rob Koplowitz siger, at it-afdelinger ser ud til bedre at forstå, hvad resten af deres virksomhed har brug for end i tidligere år.
”It påtager sig en rolle som leder, og driver samarbejdssoftware frem i resten af virksomheden”, udtaler han.
Ud af de 1017 adspurgte it-beslutningstagere i Nordamerika og Europa, identificerer 15 procent en strategi for samarbejdssystemer som en ”kritisk prioritet”, og 34 procent bedømmer det som en ”prioritet”. 1/3 af de adspurgte svarer, at strategi for samarbejdssystemer ”ikke er en prioritet”, mens 17 procent svarer, at det ”slet ikke er på vores dagsorden”.
Google Aps slet ikke et hit
Det mest almindelige valg for de 215 beslutningstagere fra it-afdelinger i virksomheder med mere end 1.000 medarbejdere, der er ude efter samarbejdssoftware, er Microsoft med en andel på 55 procent.
Det giver god afstand til nummer to med 13 procent, som er "andre" fulgt af IBM, der har en andel på ni procent.
Google scorer nul procent hos denne gruppe, hvilket indikerer, at Google Apps endnu ikke er begyndt at vinde hjerterne hos de store virksomheder, lyder det.
”Jeg tror, at Google er godt med hos de mindre firmaer, og bruges sikkert også i større virksomheder på måder, der ikke er officielt godkendt”, siger han.
”Google har stadig noget arbejde iat bevise, at det er et levedygtigt alternativ for det store erhvervsliv, men alt tyder på, at Google bliver det med tiden.”
Oversat af Thomas Bøndergaard