Både Acer og Lenovo elsker konkurrencesport. Begge pc-producenter enten er eller vil blive sponsorer af de olympiske lege. Lenovo er det til og med OL i Kina næste år, og Acer har netop lavet aftale om at blive OL-sponsor i 2010 (vinter-OL i Vancouver) og i 2012 (OL i London).
Og her til har de begge længe været ivrige modstandere i disciplinen: 'Langdistanceløb om tredjepladsen på det globale bærbar og stationær pc-marked'. De to førstepladser optages af Hewlett-Packard og Dell.
Lenovo foran
Lige nu, det vil sige i tredje kvartal i år, ligger Acer foran Lenovo med 14 procent af markedet for bærbare computere mod Lenovos otte procent. I Danmark har Acer 20 procent af markedet, og Lenovo har 16 procent. Ifølge tal fra IDC Nordic.
Men tager man stationærmarkedet med, er Lenovo foran Acer både globalt og i Danmark.
OL-sponsor
Det vil Acer naturligvis godt gøre noget ved. Et af midlerne skal altså være et OL-sponsorat.
Det vil dog ikke få nogen umiddelbar effekt på markedsandelene. Det er mere langsigtet, at sådan et sponsorat kan få betydning, vurderer Anders Elbak, research manager i analysehuset IDC Nordic.
”Typisk ser man ikke nogen effekt fra det ene kvartal til det andet. Selvom der selvfølgelig skal bruges en del pc’er til selve OL-byen, så er det jo ikke meget i forhold til hele markedet. Sponsoratet er en del af en langsigtet strategi for at styrke brandet. Og så er det selvfølgelig noget, der kan irritere konkurrenten,” siger Anders Elbak.
Og netop i tilfældet med Acers sponsorat af OL, kan det irritere konkurrenten Lenovo direkte, idet det netop er Lenovos tidligere OL-sponsorat, som Acer overtager.
Denne direkte irritation af konkurrenten Lenovo kunne ligne storpolitik, når man betragter de to producenters hjemlande: Lenovo hører hjemme i Kina, og Acer kommer fra Taiwan. Derfor er det også utænkeligt, at Lenovo ikke skal være sponsor næste år, når Kina er værtsland for OL.
Lenovo mister IBM-brand
Hvad skal der så til for at vinde markedsandele? Anders Elbak:
”Umiddelbart ser det ud til, at Lenovo har det største potentiale for at vokse. Indtil videre har Lenovo kun solgt tidligere IBM-produkter i Europa, nu begynder der at komme billigere Lenovo-produkter.
Dertil har Lenovo hidtil primært haft fokus på erhvervsmarkedet, det vil sige, at Lenovo har et privatmarked, som selskabet kan udnytte. Acer er mere bred i forvejen,” siger Anders Elbak.
Han tilføjer dog, at Lenovo står over for den udfordring, at deres IBM brand ryger på Think Pad. Lenovo købte IBM’s pc-forretning i 2005.
Flere opkøb
Han peger også på at yderligere opkøb fra begge selskabers side kan give større markedsandele.
”Det vil ikke undre mig, hvis de foretager yderligere opkøb – for eksempel af regionale leverandører i Europa,” siger Anders Elbak.
Acer har allerede købt Gateway i Nordamerika, og dette køb gav Acer mulighed for at snuppe en option på Packard Bell i Europa foran næsen på Lenovo.
Især købet af Gateway kan forskubbe balancen i markedsandele mellem Lenovo og Acer, når købet får fuld effekt i fjerde kvartal.