Artikel top billede

Nils Kierkegaard opfordrer virksomhederne til at få defineret en stringent go-to-market strategi og finde ud af, hvorfor kunderne egentlig køber løsninger.

Softwarevirksomheder knækker halsen i udlandet

Ny undersøgelse viser, at ni ud af 10 softwarehuse knækker halsen, når de forsøger at entrere den internationale scene. Blandt andet fordi de glemmer kundens behov, siger undersøgelsens bagmand.

Danske softwarevirksomheders entré på globale markeder går galt i 85 procent af tilfældene – og det endda selv om software er noget af det nemmeste i verden at distribuere.

Det viser en analyse foretaget af TBK Consult, der netop rådgiver danske softwarevirksomheder i at krydse landegrænserne.

Analysen baserer sig på besvarelser fra 141 danske softwarevirksomheder, hvor 85 procent konstaterer, at deres forsøg på internationalisering ikke har været tilfredsstillende.

Partner Nils Kierkegaard medgiver, at resultaterne er en slags vand på TBK Consults mølle, men understreger også alvoren.

Nødvendigt at komme ud

Softwarevirksomhederne står nemlig med et valg mellem to onder, mener han.

"Enten kan de vælge at fokusere på Danmark, eller også kan de satse internationalt. Der er en risiko ved at bevæge sig til udlandet, fordi virksomhederne kan risikere at miste livet. Men faktisk er risikoen endnu større ved at blive hjemme," siger Nils Kierkegaard

Problemerne ligger ifølge Kirkegaard på flere niveauer.

Præget af tilfældigheder

Først og fremmest er virksomhedernes forsøg på internationalisering ofte præget af tilfældige omstændigheder.

"For eksempel får en virksomhed en opringning fra en potentiel kunde i udlandet, der har hørt noget om virksomhedens produkt. Straks sender virksomheden en masse mennesker til det pågældende land og ofte kommer der ikke nogen handel ud af det," siger Nils Kierkegaard.

Svaret på udfordringerne er, ifølge Nils Kierkegaard, en meget bedre forberedelse.

Nok kan en virksomhed havde stor succes på hjemmemarkedet, fordi markedet er mindre og konkurrencen er forholdsvis lille.

"Danmark er på mange måder et slaraffenland for små spillere, men ligeså snart du kommer bare til Tyskland, skærpes konkurrencen," siger Nils Kierkegaard.

Konkurrencen en helt anden

Men så snart grænserne skal krydses, så bliver konkurrencesituationen en helt anden. Problemet er ofte, af virksomhederne kun sjældent kommer ud over den teknologiske fascination, og dermed helt glemmer at se på, hvad produktet i virkeligheden skal udrette hos kunden.

"Faktisk er det næsten lidt chokerende, at i næsten samtlige tilfælde, hvor vi undersøger softwarevirksomhedens kunders udbytte af produktet, så er der en stor divergens i forhold til det, som virksomhederne tror, at produktet udretter," siger han.

Denne divergens kan i et vist omfang gå i Danmark, mener Nils Kierkegaard. Dels kender vi hinanden og har en lavere sproglig barriere.

Dels består kundeplatformen ofte af ligesindede, der også ser fordelene i de teknologiske landvindinger.

Den går ikke i udlandet

Men problemet opstår, når samme model føres videre i udlandet, fortæller Nils Kierkegaard.

"Lad os sige, at du får et møde med kunde i Stuttgart. Du afholder din præsentation, du har måske et godt møde og får solgt dit budskaber igennem. Der er bare et problem: Budskabet betyder intet for kundens forretning, og du får aldrig et salg igennem," siger han.

Nils Kierkegaard opfordrer virksomhederne til at få defineret en stringent go-to-market strategi og finde ud af, hvorfor kunderne egentlig køber løsninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere