Tidligere i år blev flyselskabet Sterling hyldet som en af de bedste butikker på nettet, men nu har selskabet erkendt at have vildledt sine kunder.
Dermed slutter Sterling fred med Forbrugerstyrelsen, der politianmeldte flyselskabet i juni måned.
Anklagen gik den gang på, Sterling ikke oplyste skatter og afgifter sammen med de billetpriser, virksomheden slog på tromme for i sin 'lavpriskalender'.
Først på bestillingssiden blev kunden præsenteret for billettens egentlige pris. Og det er ikke tilstrækkeligt efter markedsføringslovens regler.
Ændrede hurtigt praksis
Det har Sterling erkendt. Miseren kommer til at koste selskabet - ud over røde ører - 100.000 kroner i bøde.
Med Sterlings betaling slutter sagen, til glæde for forbrugerombudsmand Henrik Øe:
"Jeg er glad for, at Sterling siden sommeren 2007 har valgt at indgå i en god og konstruktiv dialog med os, og at denne sag vedrørende Sterlings prisoplysninger nu kan afsluttes," siger han i en pressemeddelse.
Han roser Sterling for at have ændret praksis allerede i juni, da selskabet blev anmeldt til politiet.
EU har fokus på netsnyd
Forbrugerstyrelsen har i samarbejde med Kommissionen sat fokus på de europæiske flyselskabers prisoplysninger på nettet. En undersøgelse, som Sterling altså ikke bestod.
"Vi har løbende fokus på blandt andet flyselskabernes overholdelse af markedsføringsloven, og jeg er glad for, at Kommissionen og mine europæiske kollegaer nu også er gået aktivt ind i arbejdet på dette område," lyder det fra Henrik Øe.