Artikel top billede

SAP klar med CRM i web 2.0-indpakning

SAP er klar med selskabets nyeste CRM-pakke, CRM 2007, som indeholder en række web 2.0-lignende funktioner.

Computerworld News Service: SAP har udsendt en opdatering til selskabets customer relationship management software [CRM] med en slags web 2.0 interface, der muligvis kan øge antallet af brugere.

Mange firmaer har rapporteret, at medarbejdernes anvendelse af deres business software er lavere end ønsket.

Eksempelvis anvender folk i salgsafdelingen Microsoft Outlook i stedet for deres dyrere CRM-software. SAP håber, at de med opdateringen vil udvide antallet af brugere.

Folk der er vant til at bruge let anvendelige webapplikationer forventer det samme af deres business software, siger Stefan Haenisch, vicepræsident for SAP’s afdeling for CRM-produkter.

"Vi forsøger at kombinere egenskaberne ved de brugerbestemte webapplikationer med virksomhedssoftwaren," siger han.

Naturligt valg

SAP konkurrerer primært med Oracle på markedet for CRM-software, hvilket inkluderer redskaber til salgsstyring, marketing og kundeservices. Andre konkurrenter er Salesforce.com, Chordiant Software og Infor.

Oracle har nok den bredeste vifte af CRM-værktøjer, hvilket i høj grad skyldes deres køb af Siebel og PeopleSoft, siger Vuk Trifkovic, en analytiker fra Datamonitor i England.

"Men jeg tror ikke det rammer SAP ret hårdt. De har gode værktøjer med mange features, og forbliver et naturligt valg for folk, der arbejder med SAP," siger han.

Opgavevinduer

CRM 2007 har et portal-lignende interface, som brugeren kan tilpasse med informationer fra CRM-systemet, så som rapporter, eller fra eksterne kilder som for eksempel newsfeeds og kortvisning. Det er også muligt at ændre farver og temaer ved at vælge mellem de indbyggede designs og skins.

Intentionen med CRM 2007 er at gøre softwaren mere appellerende at arbejde med, og samtidigt øge produktiviteten. En medarbejder i salgsafdeling kan tilføje newsfeeds om de virksomheder, der skal besøges senere på ugen, siger han.

Softwaren er også anderledes set indefra. Indholdet præsenteres i opgave-vinduer, som brugeren kan trække rundt på skærmen og arrangere efter behov. Interfacet er bygget over SAP’s NetWeaver og anvender AJAX (asynchronous JavaScript and XML).


Søjlediagrammer
Der er også nye CRM-værktøjer i CRM 2007. Blandt andet et pipelinestyringsværktøj, der kan afvikle 'hvad nu hvis'-scenarier.

En sælger kan eksempelvis se kvartalssalget vist som et søjlediagram og flytte aftaler fra et kvartal til et andet, og på den måde se effekten på kvartalsopgørelsen," siger Stefan Haenisch.

"CRM 2007 indeholder IP-telefoni. SAP bruger teknologien fra Wicom Communications, som de købte tidligere på året. Virksomhederne kan oprette virtuelle call-centre, hvor medarbejderne kan arbejde fra andre lokationer, uden at skulle investere i specielle telefoni-løsninger," siger han.

Basisprisen for softwaren er uændret, siger Stefan Haenisch, men kunderne skal muligvis betale for funktioner som IP-telefoni, alt efter hvilken type SAP-licens de har.

SAP's sidste større CRM-opdatering skete med CRM 2005, altså for to år siden. Nogle af de nye funktioner har været udsendt tidligere i år, men SAP regner med at de fleste kunder vil tage dem i anvendelse, når de erhverver CRM 2007. Udsendelsen starter denne måned, og forventes at nå hele markedet i andet kvartal 2008.

Globalt set vokser CRM-markedet hastigt, skriver Datamonitor. Analysefirmaet anslår at CRM-salget vil nå 33 milliarder kroner i 2012. I 2006 udgjorde salget 18 milliarder kroner.

Oversat af Bo Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere