Computerworld News Service: SAP har udsendt en opdatering til selskabets customer relationship management software [CRM] med en slags web 2.0 interface, der muligvis kan øge antallet af brugere.
Mange firmaer har rapporteret, at medarbejdernes anvendelse af deres business software er lavere end ønsket.
Eksempelvis anvender folk i salgsafdelingen Microsoft Outlook i stedet for deres dyrere CRM-software. SAP håber, at de med opdateringen vil udvide antallet af brugere.
Folk der er vant til at bruge let anvendelige webapplikationer forventer det samme af deres business software, siger Stefan Haenisch, vicepræsident for SAP’s afdeling for CRM-produkter.
"Vi forsøger at kombinere egenskaberne ved de brugerbestemte webapplikationer med virksomhedssoftwaren," siger han.
Naturligt valg
SAP konkurrerer primært med Oracle på markedet for CRM-software, hvilket inkluderer redskaber til salgsstyring, marketing og kundeservices. Andre konkurrenter er Salesforce.com, Chordiant Software og Infor.
Oracle har nok den bredeste vifte af CRM-værktøjer, hvilket i høj grad skyldes deres køb af Siebel og PeopleSoft, siger Vuk Trifkovic, en analytiker fra Datamonitor i England.
"Men jeg tror ikke det rammer SAP ret hårdt. De har gode værktøjer med mange features, og forbliver et naturligt valg for folk, der arbejder med SAP," siger han.
Opgavevinduer
CRM 2007 har et portal-lignende interface, som brugeren kan tilpasse med informationer fra CRM-systemet, så som rapporter, eller fra eksterne kilder som for eksempel newsfeeds og kortvisning. Det er også muligt at ændre farver og temaer ved at vælge mellem de indbyggede designs og skins.
Intentionen med CRM 2007 er at gøre softwaren mere appellerende at arbejde med, og samtidigt øge produktiviteten. En medarbejder i salgsafdeling kan tilføje newsfeeds om de virksomheder, der skal besøges senere på ugen, siger han.
Softwaren er også anderledes set indefra. Indholdet præsenteres i opgave-vinduer, som brugeren kan trække rundt på skærmen og arrangere efter behov. Interfacet er bygget over SAP’s NetWeaver og anvender AJAX (asynchronous JavaScript and XML).
Søjlediagrammer
Der er også nye CRM-værktøjer i CRM 2007. Blandt andet et pipelinestyringsværktøj, der kan afvikle 'hvad nu hvis'-scenarier.
En sælger kan eksempelvis se kvartalssalget vist som et søjlediagram og flytte aftaler fra et kvartal til et andet, og på den måde se effekten på kvartalsopgørelsen," siger Stefan Haenisch.
"CRM 2007 indeholder IP-telefoni. SAP bruger teknologien fra Wicom Communications, som de købte tidligere på året. Virksomhederne kan oprette virtuelle call-centre, hvor medarbejderne kan arbejde fra andre lokationer, uden at skulle investere i specielle telefoni-løsninger," siger han.
Basisprisen for softwaren er uændret, siger Stefan Haenisch, men kunderne skal muligvis betale for funktioner som IP-telefoni, alt efter hvilken type SAP-licens de har.
SAP's sidste større CRM-opdatering skete med CRM 2005, altså for to år siden. Nogle af de nye funktioner har været udsendt tidligere i år, men SAP regner med at de fleste kunder vil tage dem i anvendelse, når de erhverver CRM 2007. Udsendelsen starter denne måned, og forventes at nå hele markedet i andet kvartal 2008.
Globalt set vokser CRM-markedet hastigt, skriver Datamonitor. Analysefirmaet anslår at CRM-salget vil nå 33 milliarder kroner i 2012. I 2006 udgjorde salget 18 milliarder kroner.
Oversat af Bo Madsen.