Danskerne forventer, at trådløst og mobilt internet vil forandre deres arbejdspladser i løbet af de næste 10 år. Det er konklusionerne i meningsmåling foretaget af analyseselskabet Userneeds for Computerworld.
Begrebet fremtidens arbejdsplads er på vej fra at være et teoretisk diskussionsemne for akademikere til at blive virkelighed indenfor få år, påpeger en række førende erhvervsfolk overfor Computerworld.
Men på trods af at denne udvikling har været længe undervejs, er danske virksomheder langt fra modne til at møde de nye tendenser, mener Morten Felding, formand for IT-brancheforeningens udvalg om fremtidens arbejdsplads og direktør for den danske del af Xerox-koncernen.
Dårligt klædt på
"Vi er dårligt klædt på til den udvikling. Det er de færreste virksomheder, som har forholdt sig til den situation, som vi er på vej hen imod," lyder hans konklusion.
Han peger på den åbenlyse konflikt mellem at give medarbejderne fleksible arbejdstider og de åbningstider, som virksomhederne annoncerer overfor omverdenen.
"Vi giver medarbejderne fleksible arbejdstider, men de har bare at være på arbejde mellem klokken ni og 16. Og det hænger jo ikke sammen," siger Morten Felding.
Han advarer mod at gøre stress til en overskrift i den debat, der mangler mellem medarbejdere og arbejdsgivere, men samtidig er debatten afgørende for at komme videre.
Anderledes chefer
I IBM har Rolf Engsig de seneste fire år arbejdet med de udfordringer, som fremtidens arbejdsplads vil stille erhvervslivet overfor.
Og lige som Morten Felding er det hans personlige opfattelse, at danske virksomheder er dårligt klædt på til at håndtere disse forandringer. Blandt andet fordi forholdet mellem chefer og medarbejdere bliver ulige mere komplekst end tidligere.
For hvordan er man leder for medarbejdere, der er alle andre steder end på arbejdspladsen som i gamle dage?
"Nogle af de virksomheder, som er længst fremme, har op til to eller tre medarbejdere per skrivebord," siger Rolf Engsig.
Tror på virksomhederne
Og det betyder, at både chefer og medarbejdere skal navigere i et andet rum end tidligere, fordi meget af kommunikationen foregår via mail, chat eller telefon.
Professor Bøje Larsen fra Handelshøjskolen i København er enig i, at der er en række kulturelle forhindringer at overvinde for virksomhederne.
Men han tror samtidig, at de danske virksomheder er fleksible nok til at tilpasse sig, når forandringerne slår igennem. Han henviser til den hast, hvormed man i Danmark var i stand til at indføre computere.