Nethandelen er ved at blive voksen, og det markerer Forbrugerombudsmanden nu ved, for første gang, at tvinge fem netbutikker til at overholde reglerne for fortrydelsesret.
"Det er et meget godt instrument til at forfølge de sager, hvor vi har forgæves har bedt virksomheden rette ind i et almindeligt brev, så i fremtiden vil vi se det meget mere," siger Tina Pedersen, jurist hos forbrugerombudsmanden.
Det er blandt andet ulovlige vilkår om, at køb af specialfremstillede varer ikke kunne fortrydes og at omkostninger til levering ikke bliver tilbagebetalt ved fortrydelse, der har fået Forbrugerombudsmanden op af stolen.
Det er første gang Forbrugerombudsmanden udsteder påbud efter markedsføringslovens paragraf 27, stk. 2.
Effektiv kampagne
Skridtet kommer som følge af en kampagne om fortrydelsesret ved e-handel, som Forbruger-ombudsmanden gennemførte i foråret. Dengang blev 150 butikker kontaktet, fordi de havde problemer med deres fortrydelsesvilkår.
Langt de fleste rettede ind uden videre. 10 blev meldt til politiet for slet ikke at informere om fortrydelsesret, og fem skulle altså have et administrativt påbud før de til sidst valgte at følge anvisningen.
"Vi sørger altid for at informere om, at der kan komme et påbud, og det undrer os selvfølgelig, at de ikke bare retter ind i første omgang. Det ser i hvert fald ud til, at påbudet bliver taget alvorligt," siger Tina Pedersen.
En af de hyppige problemer kan butikkerne faktisk slippe uden om. Ved specialfremstillede varer kan fortrydelsesretten indskrænkes, hvis butikken indhenter et særskilt samtykke til det.
"Det er der den glipper for nogle af dem, der bare skriver det i deres vilkår," siger Tina Pedersen.