De unge sidder mindre foran computerskærmen på landets folkeskoler.
Det viser en netop offentliggjort Pisa-undersøgelse.
I 2000 brugte 26 procent af de danske drenge computer i skolen "næsten hver dag", mens det tilsvarende tal i 2006 var 24 procent.
Og hos pigerne brugte 18 procent computeren i skolen "næsten hver dag" i 2000, mens det i 2006 er 17 procent.
"Det er overraskende set i lyset af, at det har været et indsatsområde, at man skulle få computere integreret i undervisningen. Så det må man da sige er ærgeligt," siger professor Niels Egelund professor fra Danmarks Pædagoiske Universitet og tilknyttet PISA-undersøgelsen.
Nu på linie med andre lande
Resultatet er fortsat bedre end resten af de deltagende OECD-lande i Pisa-rapporten.
Her brugte 11 procent af drengene computer i skolen "næsten hver dag", mens det var ni procent af pigerne i 2006.
Dog ligger de andre lande på højde med Danmark, når man ser på den næste svarkategori, nemlig om man bruger computeren i skolen "en-to gange om ugen".
Her er det 46 procent af de udenlandske drenge og 45 procent af pigerne, mens det er 44 procent af både danske drenge og piger, der bruger computeren "en-to gange om ugen".
Norge foran Danmark
Rapporten viser også, at der er stor forskel i drenge og pigers brug af computere – både på skolen og i hjemmet.
"Mindst er kønsforskellen, når vi ser på brugen af computer til internet og underholdning. Langt større er den, når det drejer sig om brug af IKT-programmer/software, hvor forskellene mellem de to køn dog er større i de fleste af vore nordiske nabolande med Norge som en klar undtagelse." står der i rapporten.
Moderat it-selvtillid
Den samlede it-selvtillid hos danske børn, altså hvordan eleverne selv vurderer deres egenskaber til at begå sig med en computer i form af brug af regneark, word-dokumenter med mere, ligger i midterfeltet.
Danmark ligger nemlig på en 11. plads lige foran Slovenien.
På førstepladsen ligger Korea.