Hvis det ikke allerede er sket, så er der ingen tvivl om, at det vil ske:
En dag vil den administrerende direktør banke på it-lederens dør og spørge, hvordan it nu bedst muligt kan bidrage til virksomhedens vækststrategi.
Under alle omstændigheder skal emnet værdiskabelse på it-lederens liste over projekter på linje med drift, sikkerhed og understøttelse af forretningen.
Og hvis det indtil nu har føltes som en vej fyldt med bump og forhindringer at komme frem til den rigtige balance som it-leder, vil it-lederen fremover komme til at bevæge sig ud i endnu mere ufremkommeligt terræn.
Vejen fyldt med valg
“Vejen for it-lederne vil være fyldt med valg – og mange gange har man lyst til at køre begge veje. Det vil være mørkt og til tider ufremkommeligt,” sagde Gartner-analytiker John Mahoney på en nyligt overstået konference i Barcelona for it-topledere fra hele Europa.
Nu er det heldigvis ikke sådan, at alle it-ledere kastes ud på en kamikaze-færd, hvor et forkert valg sender virksomheden ud over afgrunden.
Verden over har mange virksomheder nemlig allerede kastet sig ud i det vilde og ufremkommelige landskab.
Med baggrund af en stribe gode eksempler og anbefalinger fra eksperter har vi samlet 12 punkter, som enhver it-leder kan inddrage i den del af it-strategien, der fremover skal handle om værdiskabelse.
Listen bygger på en omfattende og løbende research. Udgangspunktet for de enkelte punkter er et sammenkog af forskellige undersøgelser, ekspertudsagn og forskning i, hvad toplederne forventer af it-afdelingen i de kommende år.
Kilderne kommer blandt andet fra Rambøll Management, Gartner og Cutter Consortium.
Klik på linkene for at se de 12 punkter.
1: Ryd op i kaos - skab troværdighed.
2: Gentegn organisations-diagrammet.
3: Skræddersy en it-governancemodel.
4: Tag bestik af forbruger-adfærden.
5: Indsaml idéer fra kunder og medarbejdere.
6: Skab nye forretningsmodeller.
11: Udnyt mobilitet.