Inden 2007 er slut, vil Facebook have mere end 60 millioner aktive brugere.
Ikke mindst danskerne er strømmet ind på det sociale online netværk i hastigt tempo. Alene medlemmer
af Danmark-netværket over-stiger torsdag formiddag 196.000 brugere.
Det er 3.000 flere end onsdag eftermiddag - altså på mindre end 20 timer.
Også Microsoft tror på Facebook. Så meget, at giganten i år smed 1,2 mil-liarder kroner på bordet for at erhverve sølle 1,6 procent af aktierne i den nystartede virksomhed. Mindre end fire år gammel er selskabet efter den målestok i omegnen af 78 milliarder kroner værd.
Stormer frem
To år tidligere havde News Corp. med australieren Rupert Murdoch betalt godt fire milliarder kroner for at overtage det sociale online netværk MySpace.
Men hvor MySpace før dominerede overskrifterne, når emnet var digitale medier, så er det nu Facebook som stormer frem. Ifølge nogle eksperter fordi Facebook tilbyder brugerne anderledes måder at kommu-nikerer på, hvor MySpace synes rodet og svær at finde rundt i.
Computerworlds
spørgsmål til dig er:
• Hvad bliver det næste store, som skubber Facebook af pinden?
• Hvad er dit bud på fremtidens sociale netværk?
• Hvilke sociale netværk er bare sidste års mode?
Ude af syne
Umiddelbart ligger tanken ikke fjernt, at ganske som Friendster eller Orkut forsvandt ud i perferien, vil Facebook glide lidt ud af syne. Og andre virksomheder vil bryde nye grænser for, hvad online verdenen kan tilbyde os af måder at kommunikere på.
Ikke fordi det nødvendigvis vil betyde døden for kometen Facebook. Selv om Friendster, Orkut, Yahoo 360 og andre sociale netværk måske ikke sælger de store overskrifter, så er de langt fra døde.
Friendster har i dag i omegnen af 50 millioner brugere. Orkut angiver selv at have tæt på 67 millioner brugere. Ifølge MySpace har netværket godt 200 millioner brugere.
Hvor Orkut henter næsten 70 procent af sin trafik fra Brasilien, henter MySpace mange af sine brugere ved at lade dem udstille sig selv.
Enorme mængder
De nye medier har vist sig i stand til at tiltrække enorme mængder af kunder i konkurrence med de gamle mediers tilbud på nettet. Og hvadf der er vigtigt for annoncørerne, så tilbringer brugerne længere tid på de sociale netværk og de klikker langt flere sider frem.
Samtidig er brugerne til stede på flere forskellige netværk.
Denne skribent har for eksempel en profil på Linkedin i sin egenskab af journalist og er samtidig til stede på Facebook for at pjatte med vennerne. Men samtidig kommer undertegnede også på MySpace for at se på nye bands og er medlem på YouTube for at se video.
Hvad er dit bud på fremtidens stjerner?