Selvom der blæser kolde vinde i DR's nye prestigebyggeri i Ørestaden, de skarptslebne spareknive er blevet svunget i statsradiofonien, og der har været massiv mediekritik af generaldirektør Kenneth Plummer, så skal især de unge danskere ikke mangle public service tilbud på nettet.
Det forsikrer chefen for dr.dk, Nicolai Porsbo, som lover flere tiltag på mediekoncernens hjemmeside i den kommende tid.
En af de store satsninger i koncernen er relanceringen af community'et SKUM, der indtil for nogle år siden var Danmarks klart største online-mødested for børn og teenagere i alderen 12 til 20 år.
"Vi bevæger os i takt med de store internationale spillere som Myspace.com og Facebook.com. Forskellen er dog, at de unge hos os kan mødes i et risiko- og reklamefrit univers, hvor det hele foregår på dansk," siger Nicolai Porsbo til Computerworld.
Ingen skumle bagtanker
"For os er det vigtigt, at unge danskere kan mødes online, hvor der ikke er nogen skumle bagtanker i form af reklame-eksponeringer og med fare for at blive forulempet. Det er public service i en nøddeskal," siger Nicolai Porsbo.
Han fortæller, at relanceringen ikke vil tære hårdt på licensmidlerne.
Nicolai Porsbo vil dog ikke oplyse et konkret budget, men Computerworld erfarer, at det ligger et sted mellem to og fire millioner kroner.
Relanceringen af SKUM forventes at være på plads i det tidlige forår.
Spiller med de store
I erkendelse af, at de globale sites som MySpace og FaceBook har godt greb i befolkningen, vil DR lancere servicen mitdr.dk
En af idéerne med mitdr.dk er nemlig at gøre brugernes MySpace- og FaceBook-profiler tilgængelige for andre via DR's website.
"Vi ønsker jo ikke at overtale folk til at droppe de store communities. I stedet vil vi bare binde alle folks mange profiler bedre sammen med mitdr.dk." forklarer Nicolai Porsbo.
Udover at binde folks eksterne sites sammen, så skal indgangen via mitdr.dk ifølge Nicolai Porsbo give adgang til indholdet på DR's hjemmeside på en ny måde – uden han dog løfter et konkret slør for, hvordan det skal foregå.
Udover relanceringen af SKUM, hvor der vil være adgang via mitdr.dk, vil også dr.dk's forside få en overhaling og blive relanceret til januar med en ny brugergrænseflade.
Koblingen en god idé
Forskningsleder for Center for Ungdomsforskning, Jens Christian Nielsen, mener, at DR-initiativerne lyder "meget interessante."
"Meget afhænger dog af, hvor gode de er til at koble stationens tv-indhold med community-tankegangen. DR har dog med eksempelvis programmer som Hjallerup Færgeby og Drengene fra Angora vist, at det arbejde kan udføres rigtig godt," siger han.
Jens Christian Nielsen peger på, at DR også har fat i den lange ende, når det kommer til at satse på et dansk community, der giver mulighed for at komme ud på de globale sociale sites.
"De fleste unge under 20 er mest trygge ved at skulle skrive på dansk, og det kan blive en stor gevinst for DR, når man samtidigt åbner døren på klem til FaceBook og MySpace. Hvordan det vil påvirke den ældre målgruppe er dog mere tvivlsomt," forklarer han.