En virksomhedskultur er den religion, der hersker i virksomheden.
Jeg er helt klart af den overbevisning, at langt de fleste moderne virksomheder, store som små, har en kultur og et værdisæt på papiret, men meget få af disse virksomheder lever rent faktisk værdisættet eller religionen ud i hverdagen.
Og det er faktisk ærgerligt.
For en stærk virksomhedskultur med fælles ånd og et fælles værdigrundlag kan være drivkraften bag et harmonisk arbejdsliv.
Et arbejdsliv, hvor medarbejderens indsats er i perfekt balance med de resultater, han eller hun opnår, den mening arbejdet giver den enkelte, den anerkendelse medarbejderen modtager samt de udviklingsmuligheder, han eller hun har.
Masser af gode effekter
Effekten af en stærk virksomhedskultur er klar: Tiltrækning af de dygtigste medarbejdere, fastholdelse og udvikling af disse samt ikke mindst særdeles dedikerede medarbejdere.
Jeg kalder dem 16:31.
De er der, når klokken er 16:31 – ikke fordi de skal, bliver betalt for det, eller fordi det forventes, at de gør det, men fordi de ikke kan lade være.
På kundesiden er der ligeledes klare gevinster at hente fra en stærk virksomhedskultur.
Hvis din virksomhedskultur er så stærk, at kunden oplever den som en positiv værdi, når han køber dit produkt, så har du skabt et brand, der er stærkere end selve produktet.
Livsstil - eller noget andet?
Et godt eksempel er Apple kontra Microsoft. Meget få mennesker køber et Microsoft-produkt, fordi det er en virksomhed, de identificerer sig med.
Microsoft er et produkt, man køber. Apple derimod leverer hele pakken, det er langt mere end blot et produkt – det er en stærk kultur – en livsstil.
Jeg tror ikke, at der findes en klar opskrift på at skabe en stærk virksomhedskultur.
Men jeg mener, at der findes nogle retningslinjer for, hvad man i hvert fald ikke skal gøre. En af dem er udelukkende at fokusere på bundlinjer – hvis bundlinje og omsætningstal er dit omdrejningspunkt så glem alt om kultur.
Kultur handler ikke om fornuft, men om følelser. Kultur handler ikke om penge, men om omsorg og kærlighed over for et fælles projekt.
Det betyder, at du ikke altid kan lede og beslutte ud fra en rationel, konservativ og traditionel ledelsesmæssig tankegang.
Bundlinjen vil unægtelig være til stede, hvis kulturen er på plads – men ikke den anden vej rundt.
Det første operationelle skridt starter ved
rekrutteringsprocessen.
Eller ved det opgør, du er tvunget til at tage, hvis der er nogle af dine nuværende medarbejdere, der ikke vil eller kan leve op til de krav, din virksomhedskultur stiller.
Både top- og mellemledere er de drivende kræfter i at skabe og vedligeholde en virksomhedskultur – uden dem er kulturen dødsdømt på forhånd.
Det næste skridt på vejen mod succes er at være tro mod kulturen og handle konsekvent efter reglerne. Hvis du bare én gang giver efter eller springer over, hvor gærdet er lavest, kan det tage lang tid at genoprette, hvis det overhovedet er muligt.
De skal vælge virksomheden
Hvornår ved du så, om du har en kultur? Det ved du, når dine medarbejdere vælger virksomheden ud fra dens sjæl frem for kun ud fra løn eller jobindhold.
Det ved du, når din virksomheds omdømme handler om kulturen frem for kun om, hvad virksomheden sælger eller producerer.
De virksomheder, der tør tro på, at kultur er vigtigt, og forstår at opbygge en kultur, vinder til gengæld de bedste, gladeste, mest lønsomme og dedikerede medarbejdere – og det giver både top- og bundlinje til aktionærerne.
Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i
it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.