Artikel top billede

Hvordan skaber man en virksomhedskultur?

Klumme: Har din virksomhed en kultur? Hvorfor egentlig ikke? Måske fordi det er svært at aflæse resultater på kort sigt og kræver hårdt arbejde.

En virksomhedskultur er den religion, der hersker i virksomheden.

Jeg er helt klart af den overbevisning, at langt de fleste moderne virksomheder, store som små, har en kultur og et værdisæt på papiret, men meget få af disse virksomheder lever rent faktisk værdisættet eller religionen ud i hverdagen.

Og det er faktisk ærgerligt.

For en stærk virksomhedskultur med fælles ånd og et fælles værdigrundlag kan være drivkraften bag et harmonisk arbejdsliv.

Et arbejdsliv, hvor medarbejderens indsats er i perfekt balance med de resultater, han eller hun opnår, den mening arbejdet giver den enkelte, den anerkendelse medarbejderen modtager samt de udviklingsmuligheder, han eller hun har.

Masser af gode effekter

Effekten af en stærk virksomhedskultur er klar: Tiltrækning af de dygtigste medarbejdere, fastholdelse og udvikling af disse samt ikke mindst særdeles dedikerede medarbejdere.

Jeg kalder dem 16:31.

De er der, når klokken er 16:31 – ikke fordi de skal, bliver betalt for det, eller fordi det forventes, at de gør det, men fordi de ikke kan lade være.

På kundesiden er der ligeledes klare gevinster at hente fra en stærk virksomhedskultur.

Hvis din virksomhedskultur er så stærk, at kunden oplever den som en positiv værdi, når han køber dit produkt, så har du skabt et brand, der er stærkere end selve produktet.

Livsstil - eller noget andet?

Et godt eksempel er Apple kontra Microsoft. Meget få mennesker køber et Microsoft-produkt, fordi det er en virksomhed, de identificerer sig med.

Microsoft er et produkt, man køber. Apple derimod leverer hele pakken, det er langt mere end blot et produkt – det er en stærk kultur – en livsstil.

Jeg tror ikke, at der findes en klar opskrift på at skabe en stærk virksomhedskultur.

Men jeg mener, at der findes nogle retningslinjer for, hvad man i hvert fald ikke skal gøre. En af dem er udelukkende at fokusere på bundlinjer – hvis bundlinje og omsætningstal er dit omdrejningspunkt så glem alt om kultur.

Kultur handler ikke om fornuft, men om følelser. Kultur handler ikke om penge, men om omsorg og kærlighed over for et fælles projekt.

Det betyder, at du ikke altid kan lede og beslutte ud fra en rationel, konservativ og traditionel ledelsesmæssig tankegang.

Bundlinjen vil unægtelig være til stede, hvis kulturen er på plads – men ikke den anden vej rundt.
Det første operationelle skridt starter ved
rekrutteringsprocessen.

Eller ved det opgør, du er tvunget til at tage, hvis der er nogle af dine nuværende medarbejdere, der ikke vil eller kan leve op til de krav, din virksomhedskultur stiller.

Både top- og mellemledere er de drivende kræfter i at skabe og vedligeholde en virksomhedskultur – uden dem er kulturen dødsdømt på forhånd.

Det næste skridt på vejen mod succes er at være tro mod kulturen og handle konsekvent efter reglerne. Hvis du bare én gang giver efter eller springer over, hvor gærdet er lavest, kan det tage lang tid at genoprette, hvis det overhovedet er muligt.

De skal vælge virksomheden

Hvornår ved du så, om du har en kultur? Det ved du, når dine medarbejdere vælger virksomheden ud fra dens sjæl frem for kun ud fra løn eller jobindhold.

Det ved du, når din virksomheds omdømme handler om kulturen frem for kun om, hvad virksomheden sælger eller producerer.

De virksomheder, der tør tro på, at kultur er vigtigt, og forstår at opbygge en kultur, vinder til gengæld de bedste, gladeste, mest lønsomme og dedikerede medarbejdere – og det giver både top- og bundlinje til aktionærerne.

Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i
it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere