Selv om SOA har været et brandvarmt emne i virksomheder i en årrække er det først i løbet af de seneste par år der er kommet styr på, hvilke kompetencer, der er brug for, hvis man skal sætte et SOA-projekt i verden med succes.
"Mit postulat er, at der selvfølgelig skal være de rigtige tekniske kompetencer til stede i et serviceorienteret projekt, men at det er endnu vigtigere, at der er folk med rigtige forrentningsmæssige kompetencer," siger seniorkonsulent Jens Bay Clausen fra Devoteam Consulting.
Han husker, hvordan alle for bare halvandet år var duperet, når leverandørerne talte om, hvad de kunne i en SOA-sammenhæng. De talte om, at de kunne understøtte den ene og den anden tekniske standard, hvilket alt sammen var meget fint og nyttigt.
Problemet var bare, at det ikke sagde noget om, hvad man så skulle bruge teknikken til.
Procesflowet kortlægges
"Det er ikke det it-tekniske, der driver værket her. SOA er drevet af et krav fra forretningen, og det er igennem serviceorientering, der bringes værdi til forretningen.
Derfor handler det først om at kortlægge hele procesflowet, og derefter kommer teknikken ind på et meget senere tidspunkt," siger Jens Bay Clausen.
Han tror, at mange SOA-projekter netop er kørt skævt, fordi man har glemt at få forretningen ind over og i stedet har overbemandet projekterne med tekniske folk.
Masser af SOA-projekter har for eksempel handlet om, at man på det tekniske plan har forbundet forskellige systemer ved hjælp af webservices.
"Men det har slet ikke noget med sagen at gøre, det er lige så meget point-to-point, som det var i gamle dage, hvor man bare brugte en anden protokol.
I dag er man så blevet enige om at bruge XML, men SOA er altså meget andet end webservices, som bare er en måde at udveksle data på," siger Jens Bay Clausen.
Erfaring prioriteres
Derfor er der ikke andet for end at lede efter folk, der måske nok behersker teknikken, men i endnu højere grad forstår, hvad procesflowet er i de forskellige systemer i huset og hvilke arbejdsgange, der er.
"Så den profil, man søger efter til et SOA-projekt, vil typisk være en akitekttype, der er i begyndelsen af 30’erne og opefter, altså med en vis erfaring i forvejen.
Vedkommende skal så enten have en god ballast i enten det tekniske eller i forretningen, men skal vare i stand til at favne begge aspekter i udviklingen," siger Jens Bay Clausen.
Han er godt klar over, at den slags it-arkitekter ikke hænger på træerne, så det er sandsynligvis nødvendigt med efteruddannelse i virksomhederne.