I går besluttede tyske domstole, at Apple ikke må nøjes med at sælge sin iPhone med binding til tyske T-mobile. De tyske forbrugere skal ligesom de franske have lov til at slippe for Apples hvide plastikhåndjern.
Dommene slår fast, at Apple har undervurderet, hvor svært det er at sælge mobiltelefoner på det europæiske marked, skriver Finansial Times.
Avisen hæfter sig ved, at Apple oprindeligt skulle have planlagt at sende mobilen ud samtidig i England, Tyskland og Frankrig. Men i Frankrig måtte Apple vente tre uger med at sælge telefonen på grund af retssager. Resultatet blev, at iPhone ikke måtte sælges udelukkende med Orange-abonnement.
Undervuderet kompleksiteten
I går besluttede tyske domstole så, at Apple heller ikke må sælge udelukkende med T-Mobile-abonnement i Tyskland.
"Dette er et eksempel på, hvor kompleks det er at sælge mobiltelefoner i stedet for forbrugsvarer til massemarkedet. Apple har nok undervurderet kompleksiteten i at sælge telefoner i Europa," siger Ben Wood, analytiker hos CCS Insight til Finansial Times.
Finansial Times gør opmærksom på, at Apple begge steder vil sælge telefoner uden binding til 999 euro. Altså hele 7.450 kroner. Det betyder, at Apple stadig kan forvente at få trafikafgiften på 20 procent fra langt de fleste solgte iPhones.
Salg udenom Apple i Danmark
I Danmark kan Apple heller ikke få det, som de vil. Her er godt nok ingen regler, om at telefoner ikke må bindes til bestemte udbydere, men til gengæld skal telefonen kunne låses op allerede efter seks måneder. Apple vil normalt først åbne iPhones efter 24 måneder.
Samtidig kan man vælge at købe de dyre iPhones fra Tyskland eller Frankrig.
Eller man kan gå til mobilforhandleren Telekæden, der sælger en oplåst iPhone. Man må dog vente til Apples officielle lancering, hvis iPhonen skal have dansk software.
Telekæden vil ikke oplyse salgstal, men fortæller, at det er langt fra de tal, man normalt ser hos mobiltelefoner.
Forretningen har ikke fået nogle reaktioner fra Apple. Klaus Engelbreth, kundeservice- og reklamationsansvarlig hos Telekæden, tror, at Apple for det første er tilfredse med, at der bliver solgt telefoner i Danmark.
For det andet drukner sagen netop i de noget vigtigere retssager i Tyskland og Frankrig.
"Jeg tror ikke, Apple har været helt klar over, hvordan europæerne driver forretning. Sådan noget med eksklusivaftaler er vi ikke glade for," siger Klaus Engelbreth.
Kan føre til ny strategi
Analytikerne hos Finansial Times vurderer dog, at Apples problemer i Europa kun er et kortsigtet problem. På længere sigt ville det alligevel være nødvendigt at åbne iPhonen for andre udbydere, når telefonen skal gå fra at være eksklusiv til at være en sællert.
"Det kan ikke fortsætte eksklusivitetsstragien for evigt, hvis det vil sælge større mængder. Det her kan få Apple til at forlade strategien før, end det havde planlagt," siger Carolina Milanesi, analytiker hos Gartner.