Banker skal udnytte de unges net-vaner

Bankerne er nødt til at blive en integreret del af især den unge online-generations livsstil for at få succes, lyder det fra Accenture. Saxo Bank er i fuld gang.

Bankerne er nødt til at sejle med på web 2.0 bølgen, hvis de vil gøre sig attraktive for den unge generation.

De bliver blandt andet nødt til at arbejde med nye områder som blogging og virtualisering og i det hele taget tænke community-tankegangen ind i deres kommunikation med kunderne.

Budskabet blev fornylig serveret over for en stribe danske bankfolk på en FDIH-konference af senior executive Bent Dalager fra Accenture.

”I dag er generationen under 25 år født online. Bankerne er nødt til at blive en integreret del af deres livsstil for at få succes.

De basale områder som chat-kundeservice og mobil-bank er efter min opfattelse ikke længere til diskussion. Den form for kommunikation forventer kunderne allerede i dag,” siger Bent Dalager.

E-bank er virtuel

Så er det straks sværere at tilfredsstille online-generationen. For dem er en ægte e-bank ikke bare noget med, at banken har et website. E-bank er noget, der befinder sig i det virtuelle univers.

Saxo Bank er en af de få, der har forsøgt sig med en virtuel e-bank – i Second Life.

Ifølge administrerende direktør Lars Seier Christensen er Second Life dog næppe den næste store revolution, men han påpeger, at det er vigtigt at gøre sig erfaringer med noget, som måske bliver stort en dag.

Det afgørende er således, at Second Life åbner for den personlige kontakt mellem banken og potentielle kunder.

Lige nu er Saxo Bank ved at høste erfaringer med en ny chat-baseret kommunikationsmodel med nye potentielle kunder.

"Ideen er at vende kommunikationen på hovedet," siger chefen for Saxo Banks Sales Operations Group, Henrik Lykkesteen.

”Online markedsføring har i mange år været domineret af, hvad vi tror, kunderne vil vide. Vi vender så tingene på hovedet og spørger i stedet, hvad kunderne leder efter. Det handler om, at kunderne i langt højere grad definerer dialogen,” siger han.

For en salgsorienteret organisation som Saxo Bank betyder den nye chat-baserede kommunikationsmodel, at man lynhurtigt kan screene og sortere i de potentielle kunder.

I løbet af bare to-tre spørgsmål havner de mulige kunder hos en af Saxo Banks investeringsspecialister.

Øget brugerinddragelse

Andre modeller, som for eksempel benyttes af tyske Deutsche Postbank, trækker på erfaringer med brugerinddragelse fra Google og Amazon.com.

Eksempelvis kan man i Deutsche Postbank sætte kontoalerts op, og princippet om 'one-click' shopping, som man kender fra netop Amazon.com, har man overført til bankens produkter.

Der er også en funktion, der viser, hvad andre kunder i Deutsche Postbank gør med deres kapital – for eksempel hvordan de andre kunder har investeret deres penge.

Mere ekstreme modeller udgøres af selskaber, der tilbyder såkaldte sociale lån. Det vil sige lån, der formidles over internettet uden de traditionelle bankers mellemkomst.

På verdensplan er der nu mere end 20 selskaber, der tilbyder sociale lån, med britiske Zopa og amerikanske Prosper som de mest succesfulde. Herhjemme udbydes de af selskabet Fairrates.

Læs interviewet med Zopa-stifter James Alexander og Community-bølgen i bankverden i fredagens udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere