Computerworld News Service Fra 1. december overtager teknisk direktør Shantanu Narayen stillingen som administrerende direktør i Adobe og træder også ind i bestyrelsen.
Han afløser Bruce Chizen, der forbliver medlem af bestyrelsen til og med andet kvartal af 2008.
Dernæst skal han være såkaldt "strategisk rådgiver" for virksomheden indtil slutningen af Adobes regnskabsår 2008, som går til begyndelsen af december i kalenderåret.
Præget af opkøb
Bruce Chizen har været administrerende direktør i Adobe siden 2000. Han begyndte i virksomheden i 1994.
I hans periode som administrerende direktør har Adobe købt virksomheden Macromedia, hvilket gjorde den førende på markedet for udviklings- og designværktøjer til at opbygge rich internet applications (RIA).
Virksomheden løftede også branchens profil, hvilket gjorde den til et attraktivt mål for større softwareleverandører såsom Microsoft på grund af dens aktiviteter med henblik på at udbyde infrastruktur til den nye bølge af webbaserede applikationer.
Adobes bestyrelse takker i en pressemeddelelse Bruce Chizen for hans vision om at forvandle virksomheden fra primært at være kendt for sine designværktøjer til at være ”en af de største og mest differentierede softwarevirksomheder i verden.”
Smertefri overgang
Bestyrelsen siger, at ansættelsen af Shantanu Narayen, som allerede står i spidsen for blandt andet daglige globale aktiviteter, langsigtede markedsstrategier og udenlandsk forskning og udvikling, vil sikre en smertefri overgang.
Shantanu Narayen blev ansat i Adobe i januar 1998 som chef for virksomhedens engineering technology group og har været vidne til en støt fremgang lige siden.
I januar 1999 blev han forfremmet til direktør for selskabets globale produkt-division, og i marts 2001 blev han igen forfremmet til vice-administrerende direktør for marketing og udvikling af selskabets globale division.
Shantanu Narayen tiltrådte sin nuværende stilling i januar 2005 og har dermed været med til at tilrettelægge overtagelsen af Macromedia senere på året.
Det ser umiddelbart ikke ud til, at der ligger økonomiske årsager bag udskiftningen.
Adobe har klaret sig godt økonomisk og har endda i forbindelse med top-udskiftningen meddelt, at virksomheden forventer en omsætning, der ligger i den høje ende af målsætningen om at nå mellem 4,4 og 4,5 milliarder kroner i fjerde regnskabskvartal.
Der er dog noget der tyder på, at Bruce Chizen var ved at være træt af sin stilling.
Ved en noget ukonventionel tale Adobe MAX-konferencen i Chicago sidste måned kom han med en kommentar om, at det at være administrerende direktør ikke altid er, hvad det ser ud til.
Oversat af Mille Bindslev