"Voldsom og enestående."
Sådan beskriver IDC-analytiker Brian Troelsen den konsolideringskrig, der finder sted på markedet for business intelligence med giganternes indkøb i milliardklassen.
Markedet for business intelligence vokser mere end 10 procent hurtigere end det generelle software-marked, og kombattanterne opruster som aldrig før.
IDC vurderer, at data warehouse, business intelligence og analyseværktøjerne tilsammen omsætter for omkring en milliard kroner årligt i Danmark.
På internationalt plan ligger markedet på omkring en 100 milliarder kroner i omsætning.
For omtrent en måned siden købte Oracle Hyperion for 19 milliarder kroner og nogenlunde samtidigt betalte SAP 36 milliarder kroner for Business Objects.
Mandag meldte IBM sig for for alvor ind i kampen med 26 milliarder kroner købet af canadiske Cognos.
"IBM's opkøb kommer ikke som en overraskelse set i lyset af, hvad konkurrenterne foretager sig, men der er slet ikke andre software-områder, hvor der bliver oprustet så kraftigt lige som på business intelligence-markedet," siger Brian Troelsen til Computerworld.
Ifølge det uafhængige business intelligence-konsulenthus Platon har Hyperion, Business Objects og Cognos over 50 procent af den globale markedsandel.
Køber sig til topplacering
Brian Troelsen fra IDC peger på, at rangeringen efter de heftige opkøb placerer SAP i toppen af hierarkiet på verdensplan med Oracle og IBM på de følgende pladser.
"IBM har traditionelt ikke stået særligt stærkt på markedet for business intelligence med sine egne løsninger. Men det vil opkøbet af Cognos helt sikkert ændre på," påpeger Brian Troelsen.
Derimod er SAS Institute den eneste af de helt store spillere, der ikke har været ude og købe forstærkninger til sine business intelligence-løsninger.
SAS Institute forholder sig roligt
Og det sker nok heller ikke, vurderer Brian Troelsen. Mest fordi selskabet traditionelt ikke køber stort ind, men i stedet satser på forskning og udvikling.
"SAS er specielle i forhold til konkurrenterne, for de leverer hig-end løsninger, når den helt store regnemaskine skal tages i brug. Selskabet står eksempelvis meget stærkt i Danmark, og vil blive ved med det på den korte bane. Men internationalt vil det dog nok blive ramt at konkurrenternes konsolideringer," lyder det fra IDC-analytikeren.
Han forklarer, at ude i kulissen står Microsoft og lurer som dark horse med løsninger, der ikke er målrettet så komplekse problemstillinger som eksempelvis SAS' produkter.
De stærke i Danmark
Microsoft og SAS Institute er ifølge BI-konsulenthuset Platon de to største spillere på det danske marked.
"Microsoft har sneget sig ind på SAS ad bagdøren rent prismæssigt, hvor det har aftaler med Danske Bank og TDC, som internationalt er blevet showcases på internationalt niveau. Og nu presser Microsoft SAS' massive tilstedeværelse herhjemme," siger Platon-direktør Michael Borges.
Han peger på, at Hyperion, Cognos og Business Objects i alle tre tilfælde er repræsenteret herhjemme, men ingen af selskaberne har formået at overføre medvinden fra det internationale marked til de danske firmaer.
20 procents mætning herhjemme
Michael Borges mener dog, at det danske BI-marked er et af de mest modne markeder, men der er stadig rigeligt plads til flere spillere og løsninger – og det kan de store internationale spillere bruge til kapre markedsandele.
"Jeg vil sige, at kun 20 procent er mættet herhjemme af BI-løsninger – og på verdensplan er det endnu mindre. Så der er et kæmpepotentiale for business intelligence-virksomhederne for at sælge deres løsninger til både mindre og store virksomheder," siger Michael Borges.
Han peger på, at vinderne – både herhjemme og globalt - skal findes blandt de firmaer, der forstår at skræddersy løsninger perfekt til alle slags virksomheder.
"For business intelligence handler jo på ingen måder om standardløsninger – langtfra," slutter Michael Borges.