Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden
Nordatlanten: Kun en tåbe frygter ikke havet.
Det gamle mundheld kan også bruges om olieselskaber og rederier, der meget nødigt vil have deres gode navn i samme sætning som ordet 'olieforurening'.
Og det har sat skub i udviklingen af ny teknologi til at mindske udslip fra tankskibene.
Det danske tankskib Gotland Sofia har passeret ø-gruppen Azorerne på kurs mod Port Everglade i Florida. Her skal tankene med 47 millioner liter blyfri benzin oktan 87 losses.
Herefter er den foreløbige plan at sætte kurs mod Texas for at laste dieselolie, der skal tilbage over Atlanten til Europa.
Men det kræver, at man renser skibets tanke på vej mod Texas. Altså uden at hælde benzinrester ud i havet.
En lille boks i overstyrmandens kontor skal sikre mod udslip.
Vand og olie for sig
Til daglig taler officererne om bord på Gotland Sofia om ODM (en forkortelse af Oil Discharge Monitor). Systemet er baseret på Microsoft Windows XP og fungerer som et elektronisk filter mod udslip.
Og på den lille, trykfølsomme skærm finder brugeren ikke ikoner for Word eller Excel men andre med mere kryptiske navne som ’crpc 06121…’
ODM-systemet fungerer på den måde, at når mandskabet vasker tankene, ledes det beskidte vand med benzinrester ud i en bestemt tank. Her skal det passe sig selv et par dage, indtil benzinen flyder oven på vandet.
Med ODM kan man derefter skille benzinen fra vandet ved hjælp af sensorer, der skanner vandet for oliepartikler, mens det pumpes ud over skibssiden.
Lige så snart sensorerne fornemmer oliepartikler over grænseværdierne, lukker systemet for at lede væsken tilbage i affaldstankene.
Forbudte område
Samtidig er der grænser for, hvor tankskibe som Gotland Sofia må bruge ODM-systemet. I en række havområder som Nordsøen, Østersøen og Middelhavet er det forbudt at fortage udledninger af den type.
Og skibet skal føre præcis log over, hvor meget vand, der er blevet tømt ud i havet. Og de registre skal stemme overens med de data, som computeren har registreret for tidspunkt, skibets position og fart.
Computerworld er med tankskibet på turen over Atlanten, og i en række reportager skildrer vi, hvordan højteknologi er en uundværlig del af den moderne handelsflåde.
Et branche der vejer tungt i dansk erhvervsliv, der i dag råder over nogle af verdens største rederier. Erhvervet henter årligt godt 160 milliarder kroner i hård valuta til forretningen Danmark.
Følg den fortsatte færd over Atlanten med Gotland Sofia i morgen.
Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden